torsdag den 23. april 2009

Rødbedeboller og dadelkugler

Ih altså - sikken en skøn dag ude i koloni-haven. Vejret var simpelthen fantastisk hele dagen og jeg kunne sidde udenfor og læse og tage sol samtidigt. Køkkenhaven er begyndt at spire lidt - både rucolaen og radiserne er begyndt at titte frem. Og lur mig lige om ikke der står en stor, flot citronmelisse (eller var det en mynte - det kommer jeg helt i tvivl om...nej, jeg tror det var en citronmelisse) lige midt i staudebedet :-) Så mon ikke jeg kan finde ud af at lave noget lækkert med den - måske noget urtethe eller et ansigts-damp-bad med urter direkte fra haven :-)

Køkkenet i det gule hus kender ingen hvile!

Igår aftes lavede jeg en kæmpe omgang økologiske rødbede-boller, som så skulle koldhæve natten over i køleskabet. Dem fik jeg så smidt i ovnen i morges, i en halv times tid ved 200 grader/varmluft. Og for dælen da. De' goe. Redi redi goe :-)
I morgen tager jeg hjem til mine forældre og mine søskende og blir der weekenden over. Og selvfølgelig skal rødbedebollerne med. Det skulle da kunne sprede lidt mad-glæde i familien :-)
Og som en lille ekstra treat til hele banden, lavede jeg en tro kopi af de dyre 'KUR DELIGHTS' dadelkugler. Normalt koster de knap cirka 38 kroner for en lille pakke med 8 kugler. Men jeg fik selv lavet et rimeligt stort batch til langt under halv pris. Og så smager de meget, meget bedre.
Men tilbage til rødbedebollerne, som jo blev super gode. Og de smager af .... ja rødbeder selvfølgelig... så'en lidt råkost-fodformet-rundkreds-agtigt. Men uden at det blir for meget :-) De smager sundt!
36 styks:
1/3 pakke økologisk rapuntzel gær
halvanden spiseske salt
1 spiseske groft rørsukker (eller honning eller alm sukker)
2 store rødbeder revet fint (ja jeg har jo en foodprocessor - ellers må du have gang i det gode gamle råkostjern. Og jeg brugte plastikhandsker til at håndtere dem, men det er selvfølgelig valgfrit)
1 liter koldt vand
450 gram hvedemel
250 gram 5-flager fra kornkammeret eller urtekram
250 gram rugmel
100 gram fuldkornshvedemel
Det hele røres rundt. Dejen er stadig klistret og man skal ikke ælte den med hænderne. Bare dæk den til og stil den i køleskabet natten over. Næste morgen tager du dejen ud, og med en spiseske arrangerer du bollerne på to bageplader.
---------------------------------------------------------------------------
Her er lidt billeder af de lyserøde boller og mine hjemmelavede dadelkugler (med stavefejl på alle fire pakker - men hey; det ændrer jo ikke på, at de stadig smager super lækkert - jeg var vist lige lidt træt og fraværende da jeg skrev mærkaterne.)
Og så vil jeg lige pryde bloggen med lidt stemningbilleder fra en dejlig forårsdag i kolonihaven.



















3 kommentarer:

  1. Nøj, hvor er de funky at se på! :D
    Jeg ville bage rødbedeboller for nylig, men kom fra det - måske jeg alligevel skal kaste mig over det.... og i øvrigt tage en med til min nærmeste kollega, der elsker lyserød ;-)

    SvarSlet
  2. Ja de er altså også bare gode. Og hvem ka stå for at have lyserøde boller med på madpakke...Jeg bager ellers rugbrød til den daglige madpakke, men havde lige brug for lidt afveksling :-)

    SvarSlet
  3. hej
    hvor ser de gode ud de lyserøde boller, dem glæder jeg mig til at smage, og dadelguf...ju-biii, vi skal da bare hygge her i weekenden, det bliver skønt vejr, og vikingespillet er klar....
    Vi ses imorgen
    knus

    SvarSlet