søndag den 19. april 2009

Salat - og så på en søndag!

Dagen har ikke gjort megen væsen af sig...Jeg har været et smut forbi læsesalen, for at skrive på specialet, men det var lidt en fejl-satsning. Så efter et par timer pakkede jeg sammen og satte kursen mod træningscentret (hvor jeg ellers har været en meget sjælden gæst - men sjældent er jo stadig bedre end aldrig. Jo-jo man skal såmænd bare have perspektivet på plads...) Men da jeg kom derhen og kom igang, var det faktisk super skønt. Jeg er vist lidt en kvartals-motionist - I nogle perioder bliver jeg helt bidt af det stads og kan slet ikke få nok og i andre perioder virker motion næsten kvalmefrembringende på mig....men nu er kvalmen ved at fortage sig (hvis det er okey at bruge det ord på en mad-blog?!) og jeg kan mærke trangen til at komme igang igen, hvilket er skønt!
Kæresten ringede fra det fremmede, fjerne land langt væk og det var så dejligt at høre hans søde stemme igen. Countdown: 35 dage til hjemkomsten :-)
Aftenens brændstof:
Salat med kylling og parmasan. Et par kommentarer er vist på sin plads, inden opskriften på denne simple, men total velsmagende kombination følger. Først og fremmeste er der én ting, I bliver nødt til at vide om Den Grønne Pige og det er, at jeg mega-kæmpe-gigantisk fan af gode salater, især som aftensmad. Særligt når vejret bliver varmere og den der velkendte forårs/sommer-fornemmelse kommer snigende... Ja så er der nogen der begynder at finde den dybe tallerken frem, tage en tur i føtx efter de velkendte Karen Wolf-kammerjunker og så går det danske, mere eller mindre fanatiske koldskåls-spiseri igang Men ikke for Den Grønne Pige. Altså nu skal det ikke misforstås sådan, at jeg ikke kan lidt koldskål - bevares det smager da nogenlunde. Et par gange om året. Og i mindre doser. Og helst med hysteriske mængder friske, lækre jordbær, blåbær, hindbær og mango.
Nå en sidebemærkning.
Tilbage til salaterne. Jeg vil gerne slå et slag for denne lækre, friske og grønne spise. Salater kan varieres i en uendelighed. Det er sådan set en slags tretrins-raket at lave en god salat: Man finder ud af hvad der skal udgøre det grønne. Dette beror helt på, hvad man har i køleskabet/hvad man lide/hvad man vil købe ind. Dette er så grunddelen af salaten. Så kommer 'fyldet' som er det der skal transformere salat fra den typiske 'sidedish' til en fyldigere hovedret. Dette kan også varieres i en uendelighed, lige fra tun, krebsehaler og laksestykker, til fetaost, kyllingekød eller kalkunbacon...eller hvad man nu er til. Til sidst kommer dressingen, som også kan varieres - gucamole, caesar, græsk yoghurt, pesto, salsa, olie-eddike, citron...you catch my drift... Og så er man sådan set klar til spisning!
Min søndags-salat:
250 gram kyllinge-inderfilet skåret i store stykker - ristet på panden med salt, peber og rosmarin. 1 gulerod - revet. Blandet baby-salat - to store håndfulde. tomater, radiser, peberfrugt og agurk. Caesar-dressing og 1 spk parmasan-ost. Haps. Lækkert, nemt, supersundt og mættende. Go Green.

1 kommentar:

  1. hej med dig
    Hvilken skøn blog......livsbekræftende og lys, og fyldt med dejlig mad som jeg kan inspireres af, dejligt at kunne følge med i dit storbysliv, men husk hvis du får brug for jord under neglene så kom blot hjem på landet til moderskibet og faderskikkelsen
    Ha´en skøn aften
    Kram mor

    SvarSlet