fredag den 8. maj 2009

Calzone-pizza til madpakken

Fredag... I min familie er der er tradition for, at fredag er der hjemmelavet pizza på menuen :-) Dét er sådan set ikke en tradition, jeg har taget til mig...før idag. Og i en lidt anden udgave. For jeg har nemlig lavet calzone-pizzaer... Og egentlig ikke til aftensmad (for der fik jeg en super lækker, home-made kyllingeburger) men derimod har jeg nu calzone-pizzaer til madpakken til ugen der kommer. A girl needs change every once in a while...Altså; jeg er da helt vild med rugbrødsmadder og hjemmebagte boller, men engang imellem blir frokost-menuen altså nødt til at skifte lidt...Så derfor; calzonepizzaer.
Dejen - jeg fik 7 pizzaer ud af denne dej (eller det vil sige, der kunne have været 7, men jeg løb tør for fyld (havde fejlvurderet det lidt) så der blev 5 pizzaer og to boller)
25 gram gær
2.5 dl lunken vand
2 spk olivenolie
1 tsk groft salt
100 gram durumhvedemel
almindeligt hvedemel for resten.
Hæver 20-30 min og så er dejen klar.

Fyld:
her kan man bruge præcis hvad man vil. Jeg havde ikke lige kalkuleret med at skulle lave pizza klokken 21 om aftenen på en helligdag, så jeg måtte bare forsøge mig med de sørgelige rester der var tilbage i køleren. Det blev til rød peber, soltørrede tomater, frisk basilikum, salsa, kalkunbacon og revet ost.

Og resten af pizza-eventyret kan ses herunder i en pædagogisk tilrettelagt billedserie :-)


Noget af fyldet til pizzaerne


I formen med fyldet. Klar til at blive klappet sammen :-)



Færdigbagte calzone-pizzaer
(og et par boller af resten af dejen)
--------------------------------------------------------------------
Igår var jeg inde og se Lukas Moodysons film MAMMUT. Den narrative stil ligner temmelig meget den fra BABEL og tematisk er de to film også beslægtet. Den handler om mennesker der forsøger at leve i en verden med menneskelig og social uretfærdighed, fattigdom, vold og ulykkelige skæbner. Det er sådan ultra kort filmens handling. At begynde at fortælle om den på realplan ville ikke yde den retfærdighed, eftersom budskabet ligger i det usagte, det stille observerede og det der måske netop ikke blev gjort.
Den kan klart anbefales.
Afslutningsvis:
kæreste-hjem-fra-Colombia-countdown: 16 dage.
Det var alt for denne gang.
Take care out there (jo-jo man er vel gammel Hill Street Blues-fan)

6 kommentarer:

  1. Sikke en nice blog du har flikket sammen her. Den er perfekt til min spis-nu-sundere-Sif-måned.

    SvarSlet
  2. hej ven

    moms de ser gode ud de der pizzaer......mon der sniger sig en enkelt med på udflugt imorgen;o)

    fin anmeldelse af filmen.....jeg elsker din måde at analysere på.

    Vi ses knus

    SvarSlet
  3. Hey Sif. Tak tak. Og jeg nyder bestemt også at læse din blog :-) Rigtig go weekend.

    SvarSlet
  4. Hej
    Fin blog du har - altid dejligt med lidt grøn inspiration!
    Hvor har du dog fået den blærede calzone-form?
    Hilsen Signe

    SvarSlet
  5. Hejsa Signe
    Tak for det :-) Og mht calzone-formen; da jeg for snart 13-14 år siden fik min første calzone-pizza hjemme hos min morfar var jeg helt ovenud begejstret med det sammen. Så jeg forlangte, at min mor skaffede en form, så jeg selv kunne lave dem til min madpakke. Så formen er måske snart 13-14 år gammel og jeg tror den blev købt i føtex eller måske inspiration/imerco :-) Men den er still going strong...hehe! Ha en fin weekend.

    SvarSlet
  6. Ik' for noget. Men der blev altså sagt: "Be careful out there" ;-). Åhjo, det var også min yndlingsserie dengang for lææænge siden.

    SvarSlet