torsdag den 7. maj 2009

Dadelkugler og dadelkugler og dadelkugler

Så blev det torsdag og dermed tid til opskrifterne på de famøse efterligninger af både KEERUNCH og Lärabar :-) Selvom alle ingredienserne er økologiske er det stadig meget, meget billigere at lave dem selv og jeg synes selv at de hersens hjemmelavede, smager megte bedre end de købte.
Den første opskrift leverer et temmelig stort batch, så den kan jo med fordel halveres første gang, så man lige kan finde ud af, om det nu også falder i ens smag, og anden gang man laver den, kan den så fordobles, når man så har fundet ud af, at det helt sikkert er en ny favorit på snack-programmet :-)


Sådan ser det ud nede i foodprocessoren :-)


Nu er det hele trillet til kugler eller lavet til stænger/barer.



Sådan ser kokos-udgaven ud. Læg venligst mærke til forsøget med at efterligne formen på en bounty :-)


De færdige bounty-efterligninger :-)


Hele herligheden (eller det meste af den...) er pakket i en fin æske til lillesøsteren.

----------------------------------------------------------------------------------------

DADELKUGLER/CHOKO:
340 gram dadler
150 gram mandler - som lige ristet ganske let på panden - det fremhæver smagen en del.
2 spk fedtreduceret økologisk kakao fra URTEKRAM - den har en meget finere og mere mild smag, synes jeg.
25 gram kokosmel
2 spk (10 gram) makadamiaolie (eller en anden nødde-olie)
1/4-1/2 tsk vanilipulver
Det hele kommes i en foodprocessor indtil teksturen på blandingen er ensartet. Herefter skal det hele så rulles til kugler eller formes til små stænger.

Jeg dyppede nogle af dem i smeltet chokolade, hvilket også blev rigtig lækkert.

DADELKUGLER/KOKOS (altså de smager virkelig af bounty-chokolade)
100 gram dadler
50 gram mandler (dem ristede jeg af en eller anden grund ikke...)
25 gram kokos
1 tsk makadamiaolie (kunne sikker være undladt)
Igen en tur i foodprocessoren. Og igen dyppede jeg nogle i chokolade, så de både lignede og smagte som BOUNTY.

Men hvis man bare er den mindste lille sucker for konfekt eller chokolade-smagende godter, som så tilmed er en del sundere end det man kan købe i forretningerne, så er ovenstående opskrifter helt sikkert et forsøg værd.

Jeg gav min søde og iøvrigt gravide lillesøster al konfekten i gave, eftersom jeg ved hun elsker det og fordi jeg havde lyst til at forsøde hendes gravide tilværelse lidt :-)

Iaften skal jeg med min mor ind og se MAMMUTH, hvilket jeg glæder mig meget til. Vi skal ned i Øst For Paradis, hvilket simpelthen bare er den hyggeligste og skønneste biograf her i Århus. De har både mainstreamfilm, men som oftest er det skæve og/eller independent film de viser. (og jeg har selvfølgelig gemt et par af de lækre dadelkugler til iaften...hehe)

Over and out herfra det gule hus :-)

4 kommentarer:

  1. Hvor er det fint lavet! Hun er sandelig heldig, hende lillesøsteren :-)

    SvarSlet
  2. hej med dig, du grønne pige

    Tak for en dejlig aften med en rigtig god biografoplevelse.......de der dadelkugler er bare for skønne, jeg har bestemt at det skal være mit fredags projekt at få et par dåser fyldt med sådanne kugler og "bounty" brød

    Ha´en dejlig fredag, vi ses på søndag
    Knus herfra

    SvarSlet
  3. Hej Grønne pige!

    Mums hvor ser det lækkert ud! Jeg er selv stor fan af dadelkugler og laver dem også tit som små gaver til mine veninder:)Jeg varierer dem i det uendelige, men mine favoritter er med lidt kaffe og god økologisk kakao. Dejligt at støde på én ligesindet dadelkugle-elsker:)

    Vil da lige i samme omgang give mig til kende! Jeg faldt over din blog tidligere i dag, og er allerede solgt! Så har netop tilføjet mig som fast læser;)

    Mange hilsner

    Sofie

    SvarSlet
  4. Hejsa Sofie Marie
    Hvor skønt at høre fra endnu en dadel-kugle-fan :-) Og jeps - de er nemlig super lækre...min lillesøster har allerede introduceret mig for den variant med en lille smule kaffe i - mums!
    Og velkommen til mit grønne blog-univers - håber du lader dig inspirere eller blot får tiden foran skærmen til at gå med lidt go og hyggelig læsning :-)
    Mange Hilsner herfra

    SvarSlet