onsdag den 13. maj 2009

Dekadent hønsesalat og kyllingeburgere

NYT FRA DET GULE HUS :-)
Jeg har ikke blogget i et par dage. Specialet skal jo skrives, arbejdet passes, kæresten savnes og livet leves. Men jeg har selvfølgelig også fået noget at spise. Så nu er det tid til et par lækre og iøvrigt lynhurtige opskrifter indenfor kategorien "fjerkræ". Nu er det nemlig sådan at goe' gamle green girl ikke spiser svine- og oksekød, så bloggen vil altid være med enten grønsager, fjerkræ eller fisk. Men nu til aftenens kulinariske udfoldelser i det gule hus...som jeg jo egentlig har afsløret slet ikke er et hus. Men det blir det måske en dag. Og så kan det være at det slet ikke er gult længere. Den grønne piges ophav bor iøvrigt i et blå hus...Nå men det vist et lille sidespor!!
Aftenens første endeavour var således hjemmelavede kyllinge-burgerbøffer eller kyllinge-deller om man vil. Så nu kan jeg få hjemmelavede kyllinge-burgere med i madpakken i de kommende dage. Og det er hurtigt, nemt og meget, meget billigere og sundere selv at lave dem.
Og iøvrigt så smager de bare total niiiice :-) hehe!
Opskriften:
1 rødløg
1 rødt æble
1/3 pakke soltørrede tomater (de tørre, dem uden olie)
Disse tre ting smed jeg i blenderen og gav dem en hurtig omgang til de lige var hakket fint. Så tilsatte jeg en pakke kyllingefars og salt & peber samt frisk basilikum. Så fik det hele endnu en tur i blenderen og blev derefter formet til 9 bøffer, der fik 20 min i ovnen ved 200 grader/varmluft.
Herunder ses opskriften omsat til en lille foto-serie. Så blir det vist ikke meget lettere :-)

Rødløg, æble og solgtørrede tomater i blenderen.


Og så kom farsen også i blenderen, sammen med salt & peber

Frikadellerne på bagepapir, inden de kommer i ovnen.

Og de færdige kyllinge-bøffer.

Aftensmaden idag: jeg havde taget en pakke økologisk hønsekød op ad fryseren i går aftes, og det har så idag resulteret i forårets lækreste salat indtil videre... Jeg lavede en salat efter tretrinsraket-metoden som omtalt her. Bunden var dampet broccoli, økologiske cherry-tomater, peberfrugt, agurk og så en masse SUPERLÆKKERT hjemmedyrket og nyplukket rucola-salat fra kolonihaven. YUM! fyldet til salaten var det økologisk hønsekød, som havde stået i en marinade i køleskabet siden imorges. Marinaden bestod af økologisk peanutbutter, ketchup, olivenolie og salt & peber. Og det blev så stegt på panden og efterfølgende skåret i tern og mixet i salaten. På toppen af hele herligheden kom en generøs spiseske parmasanost. Og det blev virkelig en super-super lækker salat! Og hønsekødet smagte rigtig godt, så det kan helt sikkert anbefales.
Og hvor er det bare skønt, at der allerede er rucola der kan høstes!

Nyplukket og just skyllet rucola klar til at komme i salaten. Ganske enkelt vidundeligt.

Sådan så pakken med det lækre hønsekød ud.

Og den dekadente hønse-salat (NU giver konceptet med 'hønsesalat' lige pludselig mening) Hvis du er interesseret i et close-up af nogle af billederne, så bare klik på dem :-)

Men nu til noget ganske andet. I søndags var jeg med min familie en tur i et spa/wellness center ude på Djursland. Det var rigtig skønt at kunne ligge lidt i boblebadet og bare slappe af og hygge sig bravt med familien. Bagefter fandt vi et skønt sted ude i naturen, hvor vi spiste madpakker og i øvrigt også en del medbragte, hjemmelavede dadelkugler. Nå men på det her spa-sted havde de lavet en forfriskende drik, som bestod af lakridsrod + vand. Det smagte super lækkert. Man tager et par lakridsrødder og lægger dem ned i en kande, og derefter hældes der kogende vand på, og det stilles i køleskabet indtil det er kølet helt af og serveres så iskoldt med et par isterninger. Smagen var jo sådan lidt særpræget, men jeg er helt sikkert med på lakridsrods-vandvognen.

I morgen får jeg besøg af min søde veninde S, som kommer til middag & hyggesnak. Jeg har købt to lækre økologisk hokkaido-græskar, så jeg vil lave græskarsuppe til os. Og jeg har tilfældigvis verdens bedste opskrift på lige netop hokkaido-græskar-suppe, hvilket jo sådan set passer aldeles glimrende...Så i morgen handler bloggen om græskar.
Grønne Hilsner fra mig :-)

1 kommentar:

  1. Dejligt med et nyt indlæg....tænk at du allerede har rucola fra haven, så langt er mit ikke endnu;o) jeg vil lige sige at det der lakridsrods vand det står i mit køleskab og det smager bare godt og forfriskende.

    Skulle du ha´lyst til samvær med undertegnede og den skønne Duddi så er du velkommen i det blå hus imorgen lørdag
    Knus

    SvarSlet