lørdag den 16. maj 2009

Græskarsuppe og lørdagsliv

Forleden aften var min veninde S på besøg og vi fik som nævnt græskarsuppe til aftensmad. Den smager skønt og er virkelig let at bikse sammen.
Græskarsuppe 2-3 personer
Find en gryde frem i passende størrelse.
Sauter et løg + 3 fed hvidløg
Herefter tilsættes cirka 600 gram græskarkød. Jeg vejede ikke græskarkødet, men brugte bare de to mindre græskar jeg havde. Tilsæt 4-5 dl grøntsags/urtebouillon (jeg brugte herbamare fra A. Vogel) + salt & peber & timian & evt. chili
Tilsæt ligeledes to persillerødder eller pastinakker
Det hele koges mørt i cirka 10-15 min og pureres med en stavblender. (her kan man evt. lige fjerne lidt af væden INDEN man går igang med blenderen, sådan at man kan spæde det i, hvis der er brug for det og hvis ikke, så har man undgået at gøre suppen for flydende. Jeg kan godt lide at konsistensen er en mellemting mellem helt flydende og så lidt hen i retning af mos :-)
Serveres med brød + evt lidt finthakket porre på toppen.
2 græskar


Sådan ser du ud når man har skåret dem op og fjerne den ubrugelige midte, hvor kernerne sidder.

Så vender man græskarret rundt og skærer skrællen af. Ved siden af er den bouillon jeg bruger. Den har fået god omtale i testen her. Men måske skulle man egentlig bare lave sin egne bouillonterninger, og så ha dem liggende i en isterningebakke i fryseren :-) Det kan være, det blir en projekt for den grønne pige.

Igår var jeg med min veninde SA på cafe. Vi havde ikke set hinanden i meget lang tid, så det var super hyggeligt med noget god mad, god vin og masser af god snak. Vi spiste på cafe Faust som ligger nede ved åen i den mindre befærdede ende :-) Vi bestilte begge kyllinge-salaten, hvilket var en overdådig portion, som det tog laaaang tid at komme igennem, men ingen af kunne alligevel spise op. Prisen var 89,- Hertil fik vi hver et glas af husets hvidvin, som var ganske fortræffelig. Og for at afslutte en skøn aften, skulle vi selvfølgelig lige hen forbi paradis-is i Nørregade og nyde byen absolut bedste is :-) Det var simpelthen en fin fredag aften.

Nu er det lørdag og jeg har en masse praktiske ting på programmet. Jeg kan nævne ord i flæng som ikea, bagning, salling, føtex, Frederiksbjerg kopicenter og måske-måske-måske tager jeg min dovne krop ned i træningscentret - men det er indtil videre en ide der befinder sig ude i den perifere del af min hjerne, så der er altså en temmelig stor sandsynlighed for at jeg øhh...glemmer alt om den i løbet af dagen...

Thats all folks! Ha en kæmpe go' lørdag :-)

En tidlig lørdag morgen. Udsigten fra det gule hus.

4 kommentarer:

  1. Der er da gang i dig i dag - vildt alle de ting du skal i dag :-) Jeg skulle faktisk også have været på Faust i går, men idet jeg skal på job i dag, så er det en lang køretur for en omgang brunch, når det så ikke kunne kombineres med et besøg med overnatning hos kære venner.

    SvarSlet
  2. Spændende og hurtig ret - det lyder som et sikkert hit! Også en god lørdag herfra :-)

    SvarSlet
  3. Spændende og hurtig ret - det lyder som et sikkert hit! Også en god lørdag herfra :-)

    SvarSlet
  4. Hejsa Huset i Hou: Ja jeg har faktisk også hørt at Faust skulle være et fint sted at spise brunch :-) Håber du har haft en god weekend.
    Piskeriset: ja græskarsuppe går man aldrig galt i byen med :-)

    SvarSlet