fredag den 1. maj 2009

Lärabar & wonder-muffins

Jeg har så meget på blog-programmet idag. Jeg har haft et par fantastiske dage med masser af dejlige stunder i kolonihaven og en enkelt skovtur med en veninde der også er igang med at skrive speciale. Så vi fik luftet vores frustrationer lidt ude i den fri natur, hvilket faktisk var ret rart. Vi glæder os begge til at kunne aflevere. At have hele herligheden liggende foran sig, printet og det hele...At kunne pakke den i tasken, tage op på uni, ind på kontoret og vupti: så er den afleveret. Jeps. Den dag kommer nemlig på et tidspunkt. Snart. Eller næsten snart ihvertfald.

Nå men til noget helt andet (denne hersens blog udgiver sig jo egentlig for at være en slags madblog...så lets get to it) Det er endelig lykkedes, efter fem ihærdige forsøg...Jeg har lavet en wonder-muffin. Intet mindre. Dette spektakulære stykke bagværk lever helt op til mine krav om et nogenlunde fornuftigt indhold af animalsk, mættet fedt; nemlig ingenting. Samtidig er de nogenlunde fornuftige hvad angår fiberindhold pga. havregryn og hindbær, og så er de sødet med bananmos og mørk chokolade, så alt ialt er jeg tilfreds med resultatet :-) De smager fantastisk.
Men jeg har selvfølgelig ikke skrevet opskriften helt præcist ned. Så jeg bringer den her efter fri hukommelse. Og så kan man jo selv eksperimentere lidt - det er jo netop dét sjov madlavning/kagebagning handler om; at være eksperimenterende og kreativ med dét man nu lige har derhjemme.














10 wonder-muffins:

3 bægre æggehvider
120 gram cheasy hytteost
1 meget moden banan - moset (hvis man vil have dem lidt sødere, så kom 1 spk. rørsukker i)
10 gram kokosmel
50 gram hvedemel + 1 tsk bagepulver + lidt vaniliepulver
50 gram havregryn
150-200 gram hindbær (jeg brugte frosne og det fungerede perfekt.
1 dl. soyamælk (alm mælk kan også bruges)
20 gram mørkt chokolade - hakket (mellem) groft
Det hele røres sammen med en almindelig ske, som så også kan bruges til at fylde dejen i de
smurte muffins-forme. Man behøver ikke at finde de elektriske apperater frem til den her omgang :-)
cirka 25-30 min ved 200 grader/varmluft. De skal bages til de er helt brune og faste.

Nå men nok om de muffins! (Selvom de er kamp-go'e) Så idag da jeg kom hjem efter en lang og udmattende dag med solbadning på græsplænen i kolonihaven(!) kom pakkeposten. Jo-jo han havde sku en pakke til mig! wee... der findes da ikke noget bedre end pakker. Denne her var fra et firma der hedder LÄRABAR. De producerer frugt/nødde-barer som er økologiske, uraffinerede, veganske, glutenfri, laktosefri, uden tilsat sukker og så er de ovenikøbet kosher. Jeg har aldrig smagt dem før, men læst om dem og har længe gået og luret på at købe en kasse af dem. Men de sælges kun i kasser med 16 styks (og der findes ti forskellige smagsvarianter, så der er jo en del at tygge sig igennem, for at finde dem man godt kan li') så jeg har fået lidt smagsprøver, så jeg kan finde ud af hvilke kasser jeg vil bestille. Tak-tak for det sir' jeg bare. For det er uden sammeligning den bedste bar jeg nogensinde har fået. Damn! Jeg har indtil videre kun smagt den der hedder 'coconut cream pie' og hvis man kan li' kokos, så er det her man skal henvende sig. Nam-nam. Imorgen har jeg pakket een af hver af de andre varianter med som en lille ekstra-treat i madpakken; nemlig en med 'chocolate coconut chew' og 'pecan pie'... men indtil videre er jeg hooked. De er helt sikkert noget for Den grønne pige...eller Das grüne mädchen som de kalder mig sydpå...

Fra Lärabar.com:

All of the vitamins, minerals, fiber, protein, good carbohydrates and healthy fats are derived exclusively from the whole, raw food used to make lärabar.
Uncooked and Unprocessed. The essential enzymes, which are necessary for the digestion and utilization of nutrients, remain completely intact in their most natural, powerful state. A diet abundant in raw, unprocessed foods is important for health and longevity.
For LÄRABAR, we source the best possible ingredients. Every time. Every bar. Enjoy.















Imorgen har jeg noget nyt og spændende igang i køkkenet, som jeg ser frem til at dele med blogland. Jeg kan afsløre så meget, som at det er noget der starter dagen :-) (hvis de hersens smileys kunne smile lidt mere skælmsk, så ville det være passende for smiley'en i forrige linje)

Go weekend og nyd det dejlige vejr.
Over and out herfra

9 kommentarer:

  1. iiih... de lyder lækre de der muffins...
    Den der snack ser også spændende ud. Jeg håber, du vil tage et billede af en, der er åben en dag - det er svært at få en idé om hvad det er for noget :-)
    Men det lyder til at være udviklet til en rasende masse forskellige målgrupper.

    SvarSlet
  2. Spændende opskrift! Hm, de der snackbarer må jeg lige holde udkig efter. Jeg kan nemlig godt lide kokos ;-)

    SvarSlet
  3. Spændende opskrift! Hm, de der snackbarer må jeg lige holde udkig efter. Jeg kan nemlig godt lide kokos ;-)

    SvarSlet
  4. hej med dig

    De lyder rigtig gode de der powermuffins, dem vil jeg prøve, jeg tænkte lige at måske kunne man bytte havregryn ud med hjemmelavet musli.....bare lige en tanke, det vil jeg lige overveje.......den nye bar glæder jeg mig til at smage;o)
    Ha´en go´lørdag, og husk du er velkommen til lidt landlig idyl her hos moderskibet
    Knus

    SvarSlet
  5. Hej min kære søster... Så fandt jeg endelig vejen til din skønne blog, og ja det jo næsten som at snakke med dig, kan næsten høre din stemme i ordene... Det er da fedt.. Nå men lækre muffins, glæder mig til du bager dem til mig en dag... :) Tak for en hyggelig stund i kolo'en, og det siger gravmizzen også...
    Over and out

    sis

    SvarSlet
  6. hej, hvor har du bestlit larabar henne for jeg vi super gerne lige have fat i nogle af de små prøver inden jeg køber kassevis;o)

    -C

    SvarSlet
  7. Anonym: jeg fik dem fra larabars danske kontor på Sjælland. Du finder det ved at google larabar + danmark... Elers kan jeg anbefale at prøve at lave dem selv - se evt. min opskrift på dadelkugler - de er rigtig gode og indeholder det samme som larabar - chocolate brownie - varianten.

    SvarSlet
  8. hej
    jeg ville bare nævne at i kan købe Larabar på www.shop4life.dk
    og der kan i blande en æske med 16 så i ikke behøver at købe 16 af en slags :)

    fortsat god dag !

    SvarSlet
  9. Jeg køber altid mine larabarer hos veganessentials.com(har gjort det i nogle år nu - der er fantastiske) - der kan man købe masser af andre spændende ting og præcis det antal af hver bar man har lyst. Det er lidt dyrt i forsendelse, men jeg køber bare mange ad gangen.

    SvarSlet