tirsdag den 5. maj 2009

Müsli og skaberglæde


Noget der starter dagen.
Jo jo jeg har lavet müsli. Dejlig hjemmeristet økologisk kokos-choko-müsli ;-) Og det er virkelig en skøn måde at starte dagen på.
Billedet viser ingredienserne, lige med undtagelse af akacie-honningen, som jeg helt havde glemt at få med. Nå men man tager alle grynene + flagerne i det målstoksforhold man nu synes om. Og her kan man jo fifle med de kornsorter man kan lide; spelt, rug, byg, havre, hvede...Dem hælder man så ned i en bradepande med kant, sådan at det ligger fint fordelt ud over bradpanden i et lag svarende til cirka 1-2 cm højt. Så drysses der hørfrø og hakkede mandler henover. Og her gælder det igen; man bruger selvfølgelig de nødder og kernre man kan lide; solskikke, græskar, hasselnødder, pekan, valnødder...Så tager man et krus med en halv-til-en dl kogende vand, hvori man opløser to store spiseskefulde honning. Honning-vandet hældes ud over alle ingredienserne i bradepanden og det hele røres rundt og fordeles med fingrene, så alle grynene er fugtige. Nu sættes det i ovenen ved 180 grader og ristets til det er blevet let gyldent. Man kan med fordel tage det ud to gange i løbet af ristningen, og lige røre lidt rundt i herlighederne... Når det kommer ud af ovenen og er kølet af, kan det drysses med kokos, rosiner, tranebær, chokolade-stykker, banan-chips, eller hva man nu kan lide :-) Og trylle-trylle-trylle; så er der skøn hjemmeristet øko-musli til laaaaangt under markedsprisen. Det' rigtig go stil, hvis du spør' mig.
Jeg er jo på SU, men vil rigtig gerne købe økologisk. Og eftersom jeg også er begyndt at købe en hel del økologisk frugt og grønt (modsat tidligere hvor det primært var mel, æg, gryn, honning og ja faktisk bare kolonialvarer) så bliver man simpelthen nødt til at være kreativ med andre øko-løsninger. Og her kommer müslien fx på banen - det er jo super skønt, at få lige præcis den müsli-blanding man kan lide og så koster den slet ikke nær så meget, som i forretningerne. Men mest vigtig - og vel derfor man har sig en madblog (hvilket vel også gælder alle jer andre mad-bloggere - eller ??) SKABERGLÆDEN! Det er da fantastisk dejligt at skabe noget; selv at have lavet noget fra bunden, som så ovenikøbet smager lækkert. Og køkkenet er vel egentlig også et kreativt frirum, hvor man kan stå og nørkle lidt med det hele og lægge kærlighed i det man skaber. Sådan er det ihvertfald for mig. Min farmor er fra Polen og har altid lavet mad fra bunden og lagt en masse kærlighed deri, så måske er det derfor...jeg har ihvertfald fået min interesse for bagværk fra hende tror jeg. At have set hende nogengange bruge hele og halve dage på bare een slags kage eller brød. Det er da lidt imponerende.
Nå men det var en lille sidehistorie :-) Men en god én af slagsen...
Og forresten; jeg har selv lavet en total god efterligning af den der KEERUNCH bar som jeg skrev om tidligere. Og de der Lärabar som jeg også anmeldte. Det hele er nu kopieret og opskrifterne er skabt. Og selvfølgelig er billederne til bloggen også taget, men det bliver desværre først torsdag jeg lægger det ud. Og det er der en helt særlig grund til, som også først kommer torsdag :-) hehehe!

Ha det godt derude.
Lav mad & vær glad :-)

1 kommentar:

  1. hej

    Ja det er bare så lækkert med hjemmelavet musli...det var jo også dig der startede det hjemme hos os, og siden har vi selv lavet musli, det er bare så godt og så ved man lige præcis hvad der er i.

    Jeg glæder mig til vores biotur på Torsdag
    Ha´det godt
    knus

    SvarSlet