torsdag den 21. maj 2009

Müslibarer & Marmelade

Crazy onsdag aften i går :-)
Da jeg kom hjem fra kolonihaven i går sidst på eftermiddagen, havde jeg endelig fået købt de sidste par småting til mit marmelade-projekt. Jeg kom de nyhøstede rabarber (400 gram) i en gryde, skåret i små stykker. Så kom jeg også 200 gram jordbær i gryden og en lillebitte rest af solbær jeg havde i fryseren – men der var egentlig så lidt, at det ikke er værd at nævne...men nu er de jo lige nævnt. Hmm...nå men se bare bort fra dét… Tilbage til marmelade-proceduren; det hele kom i en gryde med ½ dl vand og 100 gram rørsukker og en halv flækket stang vanilje. Så lod jeg det småsimre i måske 15-20 minutter og siede det så i et dørslag og hældte det på atamon-skyllede glas. Jeg fik to fine glas marmelade og en flaske rabarber-saft. Jeg ved ikke om det er mig, der har en anden smag end de fleste, men de 100 gram rørsukker var i min mening rigeligt. Mange opskrifter forslår faktisk en del mere sukker, men jeg synes at der skal være en god balance mellem det søde og de lidt syrlige rabarbere. Jeg havde uheldigvis ikke noget ingefær i hytten, ellers ville jeg nemlig have forsøgt at komme det i marmeladen. Men det må blive en anden gang.
Marmelade projektet blev vel overstået. Men den grønne pige havde i ild i måsen og krible-krable-fornemmelser i fingrene… Så jeg tog den store dejskål ned fra skabet og slog endnu en bolledej op. Jeg havde stadig øko-gær i køleren og spinat i fryseren og så havde jeg noget fiber-drys der passende kunne bruges i dejen. Så det blev til endnu en omgang boller. De fleste af de andre spinat-boller gav jeg jo til min storesøster, og eftersom kæresten jo kommer hjem fra Colombia om kun 3 dage, tænkte jeg at det ville være god stil med masser af hjemmebag i fryseren.
Men – men – men; jeg havde stadig lyst til mere køkken-sjov. Så jeg kastede mig lige lukt ud i et müslibar-eksperiment. Jeg ville jo gerne kopiere de dyre müslibarer jeg fik indkøbt her forleden nede i Ren Kost i Jægergårdsgade. Og det gik faktisk forbløffende godt. Jeg fik lavet 7 velsmagende müslibarer på under 20 minutter. Jeg venter lige lidt med opskriften. Den skal lige optimeres en lille smule endnu. Men ingredienserne var havregryn, dadler, sesamfrø, fiberdrys, kokos, mandler, kanel, kardemomme, vanille og akaciehonning.
Men i aften eller i morgen vil jeg forsøge mig med en müslibar med tranebær, ingefær og pekannødder. Dét havde jeg bare ikke lige hjemme i køkkenskabene i går… Men når den er afprøvet, vil jeg selvfølgelig straks smide opskriften på bloggen :-) Da müsli-projektet var veloverstået og al opvasken var til en side og køkkenet igen lignede sig selv, var klokken næsten halv tolv og en meget søvnig grøn pige hoppede ind i seng.
En sidebemærkning: Et ihærdigt engagement i køkkenet producerer jo unægtelig en del opvask. Og nej vi har ikke en opvaskemaskine... Men da jeg, den grønne pige, blot var en lille grønskolling på ikke mere end 15-16 år, var jeg ansat som opvasker på et stort hotel, så jeg har den nødvendige erfaring og er faktisk en ret habil opvasker, hvis jeg selv skal sige det :-) Og når sandheden skal frem, så synes jeg faktisk det er ganske hyggeligt at vaske op. Man skal bare sørge for at skabe den rigtige opvaske-stemning; nemlig god musik fra anlægget og en åben terrassedør så solen, vinden og aftenen kan smutte ind i lejligheden :-) Så er det slet ikke værst. Heller ikke en onsdag aften.
Apropos god musik; kæresten og jeg har efterhånden en habil samling cd’er fra putumayo, som er et pladeselskab der udgiver musik, der som de selv skriver på samtlige cd'er: it is guaranteed to make you feel good. Vi har især mange cd'er med afrikanske, latinamerikanske og caribiske rytmer. Det er ganske enkelt fantastisk musik. Tjek deres hjemmeside her, hvor der er gratis høre-prøver på det meste...
Nå men herunder er der en lille billedserie med aftenens indsats i køkkenet :-) Enjoy!


Ingredienserne til mine müslibarer. Her kommer jeg 1/4 tsk kanel i.


Fiberkost. Tjek lige baggrunden. Blitzen drillede lidt, så jeg tog billedet ude på altanen :-)

Efter 10 minutter i ovnen.

Her er de skåret ud i 7 fine barer

Og så bliver de pakket ind i husholdningsfilm og er nu klar til at komme i en tætsluttende beholder. Nu bor de inde i køleskabet indtil de ikke er mere :-)

Starten på min aller-aller-første omgang marmelade
(jo-jo man blir' altså lidt stolt og tilfreds, når ens egne afgrøder bliver forarbejde og forædlede)
Det færdige resultat :-)

Og lige lidt stemningsbilleder fra kolonihaven idag.
Ha en rigtig skøn dag og nyd naturen, livet, hinanden & jer selv :-)

2 kommentarer:

  1. IIih.. det lyder bare som en rigtig god dag, du har haft - minus opvasken. Jeg er nemlig ikke pjattet med at tage opvaksen - heldigvis har vi opvaskemaskine. Jeg tror jeg vil kigge ind i Ren Kost næste gang vi er på besøg i Århus - vi har nemlig et vennepar nede i Jægergårdsgade :-)

    SvarSlet
  2. Huset i Hou; rigtig god ide, at kigge ind forbi REN KOST - det er en hyggelig forretning med en masse spændende mad og kolonialvarer...Jeg ender altid med at komme hjem med nogen nyt :-) Ha en dejlig fredag i Hou :-)

    SvarSlet