onsdag den 20. maj 2009

Spinatboller og hundekiks

Så er den grønne pige på banen igen :-)
De famøse spinatboller, som jeg bagte søndag aften blev simpelthen bare TOTAL gode. Jeg bager kun koldhævede brød, eftersom jeg synes det gir brødet den bedst struktur og en lidt sej krumme.
Her er opskriften på 32 spinatboller:
1/3 pakke økologisk rapuntzelgær
1 liter vand - koldt.
Gær og vand hældes i samme skål og røres lidt rundt. Så kommes der 2 spk rørsukker + i spiseske salt derned og det hele røres rundt.
Tilsæt nu 250 gram spinat. Jeg brugte hakket, frossen spinat i de der små kugler. Der tog jeg 250 gram i en skål og lod det tø (eller faktisk optøede jeg det vist i en gryde og lod det køle af. Men bare hvad tiden er til - enten natten over i en skål eller i en gryde til det er tøet. Lad endelig være med at hælde væsken fra - den ryger bare ned i bolledejen også. Man kunne vist egentlig sagtens have brugt 400 gram spinat.
430 gram hvedemel (og så var der ikke mere af det...hmm)
230 gram grahamsmel
200 gram grovvalsede havregryn
100 gram durumhvedemel
85 gram rugmel
50 gram hørfrø
50 gram sesamfrø
Jeg vil helt sikkert komme græskarkerne i næste gang. Det vil også se flot ud med grønne boller med grønne kerner.
Det hele røres sammen, så det får en passende konsistens. Se evt indlægget her for et billede.
Det stille tildækket i køleren i cirka 12 timer.
Når dejen skal fordeles til boller, er det lettest at lave den med en spiseske. Så undgår man at få hænderne ned i den klistrede dej + boller får en fin størrelse.
Bages cirka 15-22 min ved 200 grader/varmluft.


-------------------------------------------------------------------
Igår høstede jeg min eneste rabarber ude i kolonihaven - ihh altså; jeg blev helt andægtigt og højtidelig da jeg skulle høste egen afgrøde! Det er virkelig en fantastisk fornemmelse at hive mad op af jorden. Også et ordentlig bundt radiser blev det til, som jeg gumlede løs af hele dagen. Idag er dagen kommet hvor jeg skal forsøge at lave marmelade selv. Jeg har fundet denne her opskrift henne hos Signe. Og tak-tak for det, for det ser da bare super lækkert ud :-)


Igår var jeg et smut i helsebiksen nede i Jægergårdsgade og handle lidt lækkerier. Billedet herunder siger vist det meste. Men tjek lige den der æske helt ude til siden i billedet. Økologiske og vegetariske hundekiks. Det var da simpelthen for kært. Og eftersom min lillesøster er vegetar og eftersom hendes lille gravhund har en eller anden form for allergi, så tænkte jeg at det da lige måtte være noget for både hundemor og hund! Hunden hedder forresten Dina. Navnet er lidt en ode til vores anden gravhund, som døde da han var 16 år!! Og han hed Dino. Søsteren er VILD med gravhunde og Dina kommer simpelthen bare med overalt...hehe!
Som billedet viser, så fik jeg også løbt lidt nyt the, som jeg glæder mig til at smage. Men også den der ingefær-cider, bliver ret spændende at prøve. Måske iaften til middagen. Jooo det ville faktisk være ganske lækkert med cider iaften... Og de økologiske müsli-barer forrest i billedet er allerede prøvesmagt. Og de smagte sådan set rigtig godt synes jeg, selvom de var lidt for søde for min smag. Men grunden til at jeg købte dem, er selvfølgelig for at kunne udvikle min egen opskrift. Som garanteret bliver både billigere, bedre og sjovere :-) Men den opskrift skal jeg selvfølgelig nok smide på bloggen, så snart den er blevet udviklet, optimeret og er klar til masseproduktion :-) Herunder er billedet af dagens indkøb. Man kan klikke på billedet, så det forstørres op. Hvilket iøvrigt gælder alle billederne.


Nu skal jeg køre heeeelt ud i den anden ende af byen, hvor jeg har en aftale. Så jeg må hellere få pakket mine bøger og selvfølgelig vigtigst af alt; madpakken!
Ha en skøn onsdag. Her i Århus skinner solen og lur mig lige om ikke også fuglene kvidrer, når jeg om et par timer lander ude i kolonihaven. Ren idyl.
Ciao :-)

5 kommentarer:

  1. hej

    Nøjjj hvor ser de gode ud de der boller, jeg har just skrevet en seddel på hvad jeg mangler, så vil jeg lave dej i eftermiddag, så har vi morgenboller i morgen tidlig;o)

    Og tænk at man kan få vegetarmad til hunde, gad vide hvad de 2 petutter vil mene om det;o)

    Vil lige høre dig om du vil tage lidt surdej fra til mig næste gang du bager rugbrød, mit er desværre gået i udu.

    Ha´det rigtig godt
    Knus

    SvarSlet
  2. Hihi - da jeg så overskriften, troede jeg først, du selv havde bagt hundekiks :-)

    De der spinatboller lyder ret lækre - dem vil jeg prøve på et tidspunkt! Jeg elsker også bageopskrifter, hvor dejen skal koldhæve.

    SvarSlet
  3. Hejsa Piskeriset; hehe - hjemmelavede hundekiks - det er måske slet ikke en dårlig ide. Og garanteret der er penge at spare på dén konto. Min familie har tre hunde, så der bliver jo spist nogle af de små kræ :-)
    Ja spinatbollerne blev bare super gode...

    SvarSlet
  4. så, hjemmelavet hundeguf ;-)

    øv, jeg kan ikke sætte et link ind til dig...

    nå men du skal bare søge på hundekiks opskrift, så er det den første: dyrenes-forum.dk

    De går virkeligt op i det ;-)

    SvarSlet