onsdag den 17. juni 2009

Chocolate-chip cookies og gulerods/squash-boller

Jeg sidder lige nu oppe på min plads på læsesalen på uni. Jeg burde egentlig være igang med at analysere et maleri til et afsnit i specialet, men vil hellere lige blogge lidt :-)
I aften skal kæresten og jeg op til lillesøsteren og hendes kæreste. Vi skal spise lasange sammen (lillesøsteren laver verdens bedste vegetarlasange) og bagefter skal vi i bio og se 'sorte kugler'. Det skal nok blive en super hyggelig aften med go snak, go mad og godt selskab. Jeg har bagt nogle skønne småkager vi kan få til dessert/til filmen iaften. Opskriften er fra en af mine absolut foretrukne mad-blogs nemlig smittenkitchen. Hvis du ikke kender siden, så kan jeg anbefale et smut forbi derinde. Nå men hendes opskrift er lige her. Jeg halverede opskriften og fik stadig 20 store småkager. (og når man nu tænker på at kæresten lige har bagt 15 chokolade-muffins, så kan man jo sige at vi har rigeligt med bagværk derhjemme nu - faktisk vil jeg gå så vidt som til at sige, at vi har bagestop de næste 3-4 dage) MEN hvorom alting er, så er det her klart de bedste småkager jeg har fået i laaaaang tid. De er en lille smule crispy i kanterne og bløde i midten, præcis som all-american chocolate-chip cookies skal være :-)

almindeligt sukker og lys muscavo-sukker

dejen er klar med stykker af god, mørk chokolade

inden bagning ( de fik 12 minutter ved 160 grader minus varmluft)

De færdige cookies :-)

Sådan ser en stor stak småkager ud hjemme hos den grønne pige :-)

Ellers fik jeg også bagt en ordentlig omgang boller igår. Fremgangsmåden var den sæsvanelige med 1/3 pakke økologisk rapuntzel-gær, 1 spk honning 1,5 spk salt og 1 liter koldt vand og som en lille ekstra-feature fik de her boller lige tilsat tre revne gulerødder og en halv reven squash. Så gav jeg ellers bare dejen en masse forskellige mel og to håndfulde knækkede rugkerner. Af mel havde jeg hvid hvedemel, almindelig hvede, grahamsmel, rugmel, havregryn, fuldkornshvedemel og lidt hirseflager. Så hævede jeg dem i køleskabet natten over og bagte dem i morges. På toppen blev de pyntet med havregryn, sesamfrø, pekan-nødder og hørfrø. der blev cirka 30 boller ud af den portion.

revne gulerødder og squash med vand og gær

Inden de skal bages

Færdigbagte boller :-)

På fredag skal kæresten og jeg hjem til det grønne ophav og hygge et par dage. Jeg håber at de derhjemme ikke også har bagestop, for jeg har tænkte mig at bage hjemme hos dem :-) Min far er iøvrigt bi-avler og den første honning er allerede i hus, så mon ikke jeg kan finde på noget honning-bagværk?!
Nå det var alt for denne gang - jeg vil videre med opgaven. Ha en skøn dag. Kærlige hilsner fra green-girl :-)



2 kommentarer:

  1. Hvor ser de cookies bar lækre ud!

    SvarSlet
  2. hej min ven....lige en lille kommentar fra det grønne ophav...vi har absolut IKKE bagestop, så jeg ser frem til jeres besøg, det bliver bare hyggeligt og sig lige til hvis der er noget jeg skal sørge for at have i hus
    Knus

    SvarSlet