mandag den 15. juni 2009

Kalkun i fad & Smørbagte muffins

Så er det tid til en update her på bloggen. Vi har spist masser af god mad de sidste par dage...og så har jeg endnu en muffin-opskrift i baghånden :-) Jo-jo!
I Lørdags fik vi kalkun & grøntsager i fad med en fløde-sennepssovs. Hertil fik vi en kæmpe salat og dampede grøntsager.

Opskriften er endnu engang fra newyorkerbyheart (og tak for den sir' jeg bare - endnu en skøn opskrift) men jeg lavede den lidt om, eftersom jeg ikke spiser svinekød eller oksekød. Istedet for mørbrad brugte jeg et helt kalkunbryst, som jeg skar i passende stykker og brunede på panden. Og istedet for skinken i flødesovsen, brugte jeg kalkunbacon. Fløden blev udskiftet med creme fine 7% og sennepen var økologisk honning-sennep. Men selv med disse ændringer blev det et fantastisk måltid som både jeg og kæresten synes rigtig godt om. Vi havde både rester til om søndagen, men der var også nok mad til overs, til at der nu ligger tre portioner med hurtig aftensmad i fryseren. Jeg kan virkelig anbefale at lave store portioner og så bare fryse dem ned. Kæresten snupper også nogle gange left-overs med på arbejde til frokosten...

Kalkunstykkerne ligger ovenpå en bund af tomatskiver og ovenpå er der stegte champignoner.
squash-skiver lægges på.

Senneps/fløde-sovsen er hældt over og retten gratineres med lidt revet ost. Her er den efter 20 minutter i ovnen.

Lørdagens tallerken med en stor salat, dampede grøntsager og frisk spinat fra kolonihaven, der lige fik to minutter på panden inden servering.

Leftovers - klar til at få låg på og komme i fryseren. Jeg havde kogt lidt fuldkornspasta og lagt i bunden af hver bakke. Så der er et komplet måltid klar til en travl hverdagsaften. Det eneste der så skal laves, er lidt salat eller dampede grøntsager.

----------------------------------------

Weekenden har været skøn. Om lørdagen cyklede vi lidt rundt i byen og kiggede i genbrugsbutikker efter ting & sager og tog på kaffebar og drak god kaffe og læste avisen. Om eftermiddagen cyklede vi et smut i ikea, men endte med ikke at købe noget. Lørdag aften gav jeg kæresten smæk i scrabble...Total yndlingsspil. Og så er det jo også sjovt at vinde, og derved vinde retten til at kunne danse sejrsdans i det gule hus :-) Hvilket jeg gjorde. Da dansen var bragt til ende og jeg havde fået afløb for min sejrsrus, gik jeg ombord i min nye girly-girl opskriftbog med muffins... Jeg bagte de såkaldte 'blondies' og opskriften kan ses ved at klikke og derved forstørre billedet af opskriften, som er på billede nummer 2.

Min nye lille muffins-opskrift-bog :-) Den er da kær...
Opskriften på blondies - og ja -de har den der velkendte smag af smør som vi alle kender og elsker :-)

Pynten til toppen af muffins'ene.

Hakkede nødder og mørk chokolade

Inden bagning.

Det færdige resultat.
Og ja de smagte både godt lørdag aften og søndag eftermiddag :-)
Jeg fik nogle gode kommentarer til den lille EXIT-POLL om desserter, og der vist flere der er vilde med gammeldags æblekage/trifli med makroner, creme og flødeskum - men det smager nu altså også godt :-) Og super med alle de fine kommentarer; jeg ser, at mig og klidmosteren er partners-in-crime hvad angår lakrids-is fra paradIS :-)
Jeg har endnu en lille forespørgsel til jer mad-elskende, blog-læsende, opskrift-frembringende skønne folk bag skærmene; jeg planlægger at skulle lave noget buffet til omkring 30 voksne, men jeg er i tvivl om hvordan jeg skal gribe madlavningen an og ikke mindst hvad jeg skal lave, som er nemt, lækkert og som fungerer som en buffet. Det skal være en frokost-buffet. Jeg vil meget gerne høre jeres forslag, hvis I ligger inden med gode opskrifter til salater, tærter eller alt muligt andet frokost-buffet-agtigt.
Det var alt for denne gang. Smil og vær glad :-)
Kærlige hilsner herfra mig

2 kommentarer:

  1. nøjjj de der muffins ser gode ud....dem må jeg absolut prøve, i forhold til buffet forslag vil jeg lige overveje, der er så mange gode tærter jeg kan lige på "stående fod" læs siddende bag nævne den gode laksepie, Din lillesøsters fantastiske tærte, de var da absolut værd at tænke ind
    vi snakkes og ses snart

    SvarSlet
  2. Mums, det ser godt ud det hele :-)

    Et par tips til så stor en buffet: Lav alt det der kan komme på frost i god tid fx frikadeller, tærter og kage. Du kan buffeten fra min 35 års fødselsdag her. Sig endelig til hvis du vil ha´ opskrifter på noget af det.

    Glad hilsen
    Malou

    SvarSlet