lørdag den 20. juni 2009

Ostekage-hjerter & Hønsekød i peanutbutter

Igår tog kæresten og mig hjem til mit grønne ophav. Til aftensmad fik vi hjemmelavet vegetar-pizza og til dessert gik go'e gamle green girl i køkkenet og lavede ostekage-hjerter. Og ja - de blev MEGA gode. Faktisk blev de så lækre, at jeg har lyst til at lave dem igen. Snart!
Aftenen gik med god snak og hygge. Og så fik jeg et bæger med nyslynget honning fra den grønne faders bi-avl. Skønt. Så jeg tror, at jeg skal lave nogle af de der ingefær-tranebær müsli-barer igen...Der bruger jeg jo honning i opskriften.
Nå men tilbage til ostekagen.
Normalt laver jeg den i en stor springform, men igår forsøgte jeg mig med små silikone-hjerte-forme, og det fungerede perfekt. Jeg giver opskriften, så den passer til en stor springform (cirka 24 cm) - så kan I selv blive kreative hjemme i køkkenet :-)
Bunden:
20-22 smuldrede digestive-kiks (jeg bruger fuldkorns-udgaven)
50 gram smeltet smør
Disse to ting blandes sammen og presses ned i bunden og lidt op ad kanterne i springformen. Det kan være lidt svært at få til at makke ret, men klø på :-)
Bunden bages i 5-7 min til den virker lidt fast. Afkøles i formen.
Piskes i en skål (fyldet):
800 gram flødeost (jeg bruger halvdelen light)
175 gram sukker
1 tsk vanilie-essens.
(evt revet skal af een citron, hvis man er til det. Det er jeg ikke, kan jeg så hilse og sige)
3 æg
Fyldet piskes glat hældes i formen og kagen bages i cirka 50 min ved 180-200 grader til kagen er fast, men uden at være blevet særlig brun ( mine små hjerter fik lige lidt for meget farve - men sådan kan det jo gå, når man sidder og snakker og nyder hinandens gode selskab...) Sluk for ovnen, lad kagen stå i 20 min og tag den så ud.
Opvarm atter ovnen til 220 grader.
Glasur:
2.5 dl creme fraiche
2 spk sukker
1 tsk vanilie-essens
Glasuren hældes over kagen, som bages i ydeligere 5-6 minutter. Kagen sættes på køl til næste dag.
Fjern næste dag springformen og pynt kagen med jordbær, nødder, kiwi, blåbær, hindbær, vindruer eller hvad du nu synes om.

Kiksene er klar til at blive smuldret

Den færdige hjerte-ostekage

Haps :-)
----------------------------------------------------------
Aftenens middags-oplevelse kom fra kogebogen "køkkenrevolution på høje hæle" og var en rigtig fin ret med dejlige smagsnuancer og så var den faktisk ret let at lave. Jeg skriver opskriften sådan som vi lavede den herhjemme, med vores rettelser og nye tiltag.
Hønsekød & Broccoli i Peanutbutter
en pakke økologisk hønsekød - dvs 260 gram - skåret i små stykker (man kan også bruge kylling eller kalkun eller det vegetariske alternativ quorn)
3 friske rødløg skåret i tynde skiver
2 fed hvidløg
2/3 squash
10 gram ingefær
3 kaffir limeblade - hakket fint
10 dråber fish sauce
1 tsk gurkemeje
salt + peber
3 dl kogende vand
1 dl økologisk peanutbutter
1 broccoli i små buketter - stokken skåret i skiver
1/2 ds økologiske kikærter
De første otte punkter i opskriften svitses sammen i en gryde i 7-8 minutter. Herefter tilsættes peanutbutter som er blevet opløst i de 3 dl kogende vand. Det hele småkoger i ti minutter og så tilsættes den rå broccoli og simrer med i 5 min, så det er let tilberedt, men stadig har bid. Her tilsatte jeg også 1/2 ds. kikærter.

Kæresten insisterede på ris, så det fik vi til. Og en stor grøn salat. Simpelt og lækkert.
Opskriften gav rigeligt med aftensmad x 2 til til to personer :-)
Ingredienserne er klar

Et kig ned i gryden

Aftenens tallerken
Over & out :-)

6 kommentarer:

  1. Ostekagerne lyder spændende, de ostekager jeg normalt laver skal jo faktisk ikke bages..
    De skrives fluks på den lange liste af kager jeg skal have afprøvet..

    SvarSlet
  2. Sikke spændende retter - de ser meget indbydende ud!

    Hav en god søndag :-)

    SvarSlet
  3. uuuhmn... jeg elsker bare, at du tager så mange billeder - især gennem hele processen! Så ved vi der er mindre gode i køkkenet også hvordan man skal forholde sig -tak for det ;-)

    SvarSlet
  4. Hejsa Missmuffin: kender det kun alt for godt, det der med at have en lang liste over ting man gerne vil have gjort/bagt/smagt/set/læst eller noget helt andet...

    SvarSlet
  5. Hejsa Huset i Hou: Jamen det er super at høre, at billederne fungerer efter hensigten...Jeg er også selv ret visuelt anlagt når det kommer til madlavning :-) Fotos gør det let at se hvordan det hele skal se ud :-) Ha en skøn uge i Hou :-) Knus herfra

    SvarSlet
  6. Mums, det ser rigtig lækkert ud det hele. Jeg har aldrig fået ostekagen bagt før, kun i de4n 'rå' version med frugt og gele på toppen. Men jeg skal da vist lige prøve den der :-)

    Sorry, jeg er lidt langsom med den mail - hvornår skal du senest bruge opskrifterne?

    Knus
    Malou

    SvarSlet