søndag den 28. juni 2009

Picnic & Cupcakes

Så er det tid til en opdatering her på den grønne blog. Jeg har haft en skøn weekend, hvor vi har fejret kærestens fødselsdag med picnic i det grønne. Hertil havde jeg bagt brød med rosmarin og olivenolie. Og igår aftes var jeg til min storesøsters 30 års fødselsdag og jeg havde selvfølgelig grebet chancen for at bage nogle skønne cupcakes til hende :-) 
Idag skal vi ud i kolonihaven , lige så snart denne hersens blog er skudt ud i cyberspace :-) Den står på hygge, solbadning og læsning hele dagen. Jeg er igang med at (gen)læse to bøger for tiden; den ene hedder "fastfood nation" af Eric Schlosser og handler om de mange aspekter der er ved fastfood-industrien, lige fra den industrielle fremstilling af kød og madvarer, den kemiske fremstilling af smagsstoffer og om de sindsyge forhold folk arbejder under på alt lige fra slagterier til fast-food-restaurenterne. Den er ret spændende og informativ, omend en smule for populærvidenskabelig og naiv i sin formidling. Men det tiltrods er det virkelig rystende læsning. Den minder meget om dokumentaren 'super size me' som dog først kom nogle år senere, men som omhandler samme emne. Den anden bog er en helt anden slags, det er nemlig "den gamle mand og havet" af Ernest Hemmingway - en god gammel klassiker, som også er genlæsning og som helt sikkert kan anbefales.
Nå men lørdagens fødselsdags-picnic bestod af left-over pizza med økologisk hønsekød fra hanegal (mums) og gedeost.  Så købte vi endvidere en tør manchego-ost og en mere cremet dansk øko mellemlagret. Kæresten havde købt to stykker serrano-skinke og vi fik sorte oliven og grønne oliven med mandler og soltørrede tomater i olie. Og selvfølgelig lidt chokolade, frugt, champagne og kolde cola'er... En skøn udflugt i det grønne. 

Picnic i det grønne med hjemmebagt brød og lækkerier.

Lørdag aften skulle vi fejre min søsters 30 års fødselsdag. Og ingen fødselsdag uden cupcakes. Min søster er vild med både chokolade og kokos, så det blev selvfølgelig chokoladekager med chokolade-ganache og drysset med kokos. De blev ret gode. Men kagerne var lidt for 'almindelige' i smagen, tiltrods for at der både var 100 gram mørk chokolade i og to hele spiseskeer valrhone-kakao. De var heller ikke helt svampede nok, for min smag. Så den opskrift skal jeg helt sikkert have optimeret lidt. Chokolade-ganachen derimod blev super lækker, så den bringer jeg opskriften på. Den kan bruges både til store kager eller til cupcakes som frosting eller som mellem-lag i en lagkage (jeg fik en rimelig god portion, som dækkede samtlige 20 cupcakes.
Chokolade-ganache:
1/4 liter piskefløde
250 gram god chokolade - jeg brugte halvdelen 80% bittersweet og halvdelen var cirka 56%. Men det kan man gøre som man synes.
Chokolade knækkes i små stykker i en skål der kan tåle varme.
Fløden varmes helt op i en gryde, indtil der kommer små bobler ude i siden af gryden. Fløden hældes over chokoladen, og det står urørt i et minut. Herefter røres med et piskeris i 5-7 min indtil de to ingredienser er rørt helt sammen til en mørk, tyk, konsistens. Det sættes i køleskabet i nogle timer overdækket med film, som rører hele overfladen af ganachen. Tages ud cirka 20-30 min før brug og piskes let til den er smørbar. 

Piskefløden til ganachen.

Den varme fløde hældes over chokoladen

Den pakkes i husholdningsfilm og stilles i køleskabet

Så tages den ud af køleren og røres/piskes blød i konsistensen. Men lad være med at piske for længe. Kun lige til den er smørbar

Nogle af de færdige kager :-)


1 kommentar:

  1. hej
    Ja så er vi lige hjemvendt efter en dejlig eftermiddag i kajak, vi sejlede med madpakker, tæpper osv ud til en øde strand, og lå der ca 2 timer, vi havde 2 af dine lækre cupcakes med til kaffen mums de var skønne, og det der chokolade på toppen var da lige i øjet;o)
    Knus

    SvarSlet