tirsdag den 9. juni 2009

Muffins med æblestykker og peanutbutter

Så blev det tirsdag og jeg sidder ude i kolonihaven og burde egentlig være igang med at skrive på specialet...Men af en eller anden grund havde mit kamera, det trådløse internet og kodeordet til bloggen forvildet sig herud i det elllers lukkede og afsondrede speciale-land... Så jeg greb lige muligheden for at lave et indlæg på bloggen :-)

Her i weekenden holdt jeg fødselsdag for min familie, hvilket var super hyggeligt. Jeg havde inviteret til et såkaldt pie-pie-party, hvor hvert par skulle have en tærte med. Og jeg stod så for salaterne og desserten. Jeg lavede to salater; den ene var en råkostsalat af gulerødder, appelsinsaft + stykker, æbler i tern og økolgiske tranebær. Den anden salat var lavet på speltkerner, som var vendt i en hjemmelavet pesto med masser af rucola fra kolonihaven, frisk basilikum, ristede pinjekerner & mandler, samt olivenolie, salt, peber og parmasan. Herefter kom jeg frisk rucola, sukkerærter som var let dampede, græskarkerner, agurk, cherrytomater og rød peberfrugt i. Super lækre salater. Min familie havde tre skønne tærter med og til dessert lavede jeg en blåbær/jordbærtærte på en marcipanbund med hjemmelavet råcreme. MUMS det smagte lækkert. Opskriften og billeder på dén tærte følger senere idag :-)

Igår var kæresten mor på besøg til noget aftensmad. Så jeg lavede en gulerods/karrysuppe med ingefær og flødeost. Hertil fik vi hjemmebagte boller. Til dessert bagte jeg æble/kanelmuffins med peanutbutter-fyld...De smager super lækkert. Især hvis man kan lide den der lidt klistrede fornemmelse som peanutbutter giver i munden. Og det kan JEG :-)

Her følger hele muffins-produktionen i en letforståelig billedeserie :-)

Skålen med dejen og de skårne æblestykker

Hvid hvedemel (med flere kostfibre end almindelig hvedemel)

Peanutbutter til at komme ned i midten af hver muffin

De færdigbagte muffins med klatter af peanutbutter i hver midte.

Opskriften:
100 gram æggehvider
70 gram honning

100 gram æblemos/æblegrød

1 teske vanilieessens

80 gram hvid hvede (man kan også sagtens bruge alm hvedemel)

1 teske natron

1 teske kanel
2 hele æbler i små tern.

Hele dejen røres sammen og fyldes i 11 muffinsforme (gem lidt dej)
Herefter fordeles cirka 65 gram peanutbutter i hver af muffins'ene, svarende til en lille teske i midten af hver muffin. Kom så en lille klat af den restende dej ovenpå og bag kagerne ved 200 grader i cirka 20 minutter.
Næsten gang vil jeg nok tilsætte lidt hakkede nødder og måske lidt kardemomme. Nåå jo forresten; kæresten er ikke særlig vild med PB, så næste gang laver jeg halvdelen sådan her og den anden halvdel med samme dej, men uden æblestykker. Istedet vil jeg mose en hel banan i og lave en klat fyld i hver med nutella istedet. Hans fortrukne smørepålæg...hehe :-)
Ellers går dagene med specialet og hygge i kolonihaven. Vi er igang med at så endnu en omgang i køkkenhaven, så om en måneds tid er der forhåbentlig endnu mere salat, frilandsagurker, majs, og meget mere....Også kartoflerne er blevet hyppet og hækken klippet. Jo-jo man holder sig vel i gang. Eller kæresten holder sig igang. Green girl sørger for den gode stemning og rigelige mængder mad, kage, the og afslapning i hængekøjen...

Derhjemme har jeg en pizzadej til koldhævning i køleskabet. Hvis det bliver godt med en koldhævet pizzadej, vil jeg selvfølgelig blogge om det imorgen :-) Og det bliver ikke bare en hvilken som helst pizza; vi skal nemlig have gedeost/tranebær/kalkun pizza i aften...

I fredags fik vi en herlig omgang improviseret og spontan natmad klokken 00:30, alt imens vi gik og forberedte borddækning og madlavning til min fødselsdag om lørdagen...

Ak ja - panderkager med jordbær og nutalle en sen fredag aften...det blir vist ikke meget bedre :-)

Håber I alle har det godt og nyder livet :-)
Mange grønne hilsner herfra kolonihaven

4 kommentarer:

  1. I spiser godt derhjemme:)
    Jeg tror jeg skal prøve dine muffins, de lyder spændende!
    Og den suppe der, måske du gider blogge den en dag?

    Jeg skal også til at så i kolinihaven i weekenden, jeg er først klar nu, for bedet skulle graves fri af ukrudt først!
    Jeg vil så salat, brøndkarse, blomsterkarse og en masse krydderurter...

    SvarSlet
  2. De der muffins ser jo ualmindeligt lækre ud - mmm! Gad vide, om ikke jeg skal udsætte mine kolleger for dem på et tidspunkt... det vil de nok ikke protestere over ;-)

    SvarSlet
  3. Orv, sikke nogle spændende muffins. Min mand er tosset med PB, så dem tror jeg han ville elske. Uf, han kan spise det lige fra glasset med en teske. Hver sin lyst :-)

    SvarSlet
  4. hejsa missmuffin; Ih altså - det er bare så hyggeligt at gå og nusse med krydderurter i kolonihaven :-)
    Piskeristet og Klidmoster; PB-muffinsene er geniale. Især dagen efter var de nærmest endnu bedre...De er ikke alt for søde, men til gengæld er de svampede og let klisterede. Uden PB vil det klæde dem ganske godt med en klat cremefraiche når de skal serveres...

    SvarSlet