mandag den 13. juli 2009

Challah & black-eyed-peas

I går bagte jeg challah. Det er et jødisk brød, der spises i forbindelse med påsken... Nu ligger landet jo således at den grønne fader er fra Polen. Og det har jo så betydet, at jeg har været i Polen temmelig mange gange i årenes løb, for at besøge familien dernede...Og i Polen spiser man altså rigtig meget challah – om man er jødisk eller ej. Det kan købes i stort set alle bagerbutikker og det smager virkelig skønt. Brødet er sødt og har en gylden, lækker og temmelig dekadent krumme. Det skal hæve á tre omgange og til sidst skal det flettes og bages. Jeg har aldrig bagt challah før, så jeg måtte en tur på nettet og se hvordan man skal flette det…men eftersom vi ikke har internet hjemme i lejligheden, måtte jeg forsøge at memorere teknikken og så håbe på det bedste…Og det gik som forventet, når det bliver for teknisk for green girl – det kiksede!! Men til trods for at fletningen blev lidt grim, så er brødet stadig rigtig flot og jeg glæder mig til at servere det for den grønne fader i eftermiddag, hvor han og moderskibet kommer forbi til kaffe, efter deres tur i ikea :-) Jeg fandt opskriften lige her, men halverede den, da jeg ikke lige kunne overskue at stå med flere kilo challah-brød.... kæresten er nemlig ude at sejle, og jeg er alene hjemme. Og det er dog stadig grænser for meget man kan tvangsfodre sine gæster. Og fryseren er fyldt. Med mad. Og kage. Og is. Og frost generelt...
Nå men videre med challah-brødet, som dufter himmelsk, når man bager det...Ja jeg vil gå så langt som at sige, at det dufter af barndomsdage tilbragt i Walbryzch i Polen :-)

Brødet ligger til hævning - det hæver á 2 omgange i skålen

Dejen er slået ned og æltet og derefter delt i seks små boller


Rullet ud og klar til at blive flettet

Og endnu mere klar til at blive flettet...


Sådan ser det færdigflettet brød ud (ja det kiksede jo en lille smule...dumme flette-teknik!)

Brødet har hævet ydeligere en time og er penslet 2 gange med æg og derefter drysset med sesamfrø. Man pensler før hævningen og lige inden det skal bages.

Det færdigbagte challah-brød :-)

Igår fik jeg også kogt nogle sort-øje-bønner. De skal først lægges i blød natten og derefter skal de koge cirka 35-40 min. Da de var færdigkogte, hældte jeg en blanding af olivenolie og krydderurter over dem og vendte det hele sammen. Bønnerner holder smagen bedre, hvis de marineres, mens de stadig er varme.
Halvdelen blev brugt til en salat med lidt grønt og lidt hytteost, som jeg har med som en del af madpakken i dag.

Bønnerner og resten af ingredienserne til salaten

Salaten er blandet med hytteost og masser af krydderurter og lidt salt & peber

7 kommentarer:

  1. Det endte da med at blive et rigtig flot brød - flettefadæsen til trods :-)
    Og bønnesalat er jo altid dejligt!

    SvarSlet
  2. Brødet lyder bare super lækkert og ser skønt ud:)
    Jeg tror helt sikkert jeg har opskriften i "Gyldendahls Store Bagebog"..

    SvarSlet
  3. Hejsa Signe: jeps - brødet ser nemlig rigtig flot ud :-) Jeg kan se henne ved dig, at du også er faldet for smittenkitchen :-) ...det er altså også nogle lækre + letforståelige opskrifter synes jeg :-)

    SvarSlet
  4. Hejsa Missmuffin: Er den anbefalelsesværdig, den den store bagebog fra gyldendal? Jeg er jo altid frisk på at anskaffe mig en ny koge/kage/bage-bog :-)
    Ha en dejlig dag... :-)

    SvarSlet
  5. hejsa
    Tak for en dejlig eftermiddag, og dit fletbrød fortjener stor ros, det smager helt fantastisk, vi var jo så heldige at få noget med hjem så lur mig lige om ikke vores natmad kunne bestå af et dejligt stykke brød;o)
    Knus fra moderskibet

    SvarSlet
  6. Hej.
    Jeg håber på Du kan hjælpe mig med at finde et produkt i Danmark der er tilsvarende "hytteosten" i de østeuropæiske lande.Der findes måske en lille polske butik i København. Fordi...den hytteost vi køber i Danmark er ikke tilsvarende til den man køber derned. Og derfor ligner alle de bagværk jeg laver med "hytteost" bare nogle sørgerlige kopier.
    Den originale hytteost er mere tør, grumset og syrlig.
    Har Du en ide jeg kan bruge?
    Med venlig hilsen : Agnes

    SvarSlet
  7. Hejsa Agnes
    Umiddelbart har jeg ikke noget godt forslag til hvor du kan skaffe en polsk hytteost. Måske kunne du tage noget alm. hytteost og "afdryppe" det gennem et kaffefilter i 3-4 timer. Så får man måske det mest unødvendige væde fra ost, så det ikke er så flydende... Jeg vil lige undersøge sagen lidt nærmere og så måske skrive en ny blog om det indenfor de næste par ugers tid... Men ellers så har jeg desværre ingen bud. Hvad er det du vil bage med det - er jo lidt nysgerrig... Og forresten; hvor i KBH ligger den der polske forretning? Bor du selv i KBH? Mange hilsner herfra mig :-)

    SvarSlet