lørdag den 18. juli 2009

Chokolade-småkager (chocolate chip cookies)

Er der egentlig en øvre grænse for hvor mange gange man kan blogge småkage-opskrifter? Og i så fald; har jeg overskredet den grænse?
Ihvertfald er dagens blog endnu en opskrift på chokolade-småkager. Men ikke bare en eller anden nogenlunde, middelmådig, halvgod what-ever opskrift. Nej! Igår aftes lykkedes det endelig at knække koden og lave de bedste cookies til dato!
Som nævnt skal vi jo hen til lillesøsteren og hendes kæreste i aften, og jeg ved, at lige præcis de to har en lille-bitte svaghed for chocolate-chip-cookies...tror det har noget med deres tidligere bopæls-status i USA at gøre.... Nå men cookies skal de få...jeg har købt en fin æske til dem og pakket dem fint ind.

Opskriften her giver 15 store cookies:
50 gram rørsukker
55 gram lys muscavosukker
55 gram usaltet smør - skåret i mindre stykker
1 (s/m) æg
1 teske vanilieekstrakt
1/4 teske natron
85 gram hvedemel
1/4 teske groft salt
100 gram mørk chokolade, min 55 % - hakkes i mellemstore stykker
50 gram hasselnødder - tørristes på en pande i 5-6 min og males i en foodprocessor til meget små stykker eller en næsten mel-lignende konsistens.

Sukker og smør mixes med en håndmikser. Herefter tilsættes vanilieekstrakt og ægget. Piskes glat. Tilsæt natron. Tilsæt tilsidst mel og salt og pisk det hele, til den lige nøjagtig er blandet. Rør til sidst den hakkede chokolade og de malede nødder forsigtigt i.

Sættes på to plader i kugler eller klatter der fylder cirka 3-5 cm. Husk et godt mellemrum mellem hver, eftersom de flyder ud under bagning.
Bag dem i cirka 14 minutter i en 150 grader varm ovn.
De skal være let gyldenbrune. Afkøles på en rist.

Kan holde sig i 3-4 dage i en lufttæt beholder ved stuetemperatur :-)


Sat på bageplader og klar til at blive bagt



De færdigbagte cookies er pakket i en fin gaveæske

Smil & vær glad :-)

4 kommentarer:

  1. hej venne

    nøjjj hvor ser de gode ud de der småkager, jeg har stor bagedag idag, lige nu står det på rugbrød og koldhævede boller....måske kunne jeg lige klemme et par småkager ind;o)
    Ha´en skøn lørdag
    knus moderskibet

    SvarSlet
  2. hej igen......

    Så er der dej til både rugbrød og koldhævede boller, og der sneg sig lige en plade ind med kerneknækbrød, opskriften fok jeg af din ældste søster, moms de er gode, nu mangler jeg lige småkagerne;o)

    SvarSlet
  3. guuuf, jeg tror hellere jeg må bage disse cookies i morgen :-) et eller andet skal jeg fordrive tiden med, nu hvor jeg først kan komme tilbage til Forks d. 7 aug <3

    kram din søster løster

    SvarSlet
  4. Hallo Schwester :-) Jeps de hersens småkager er dælme go'e...så smæk blot et forklæde på hende den bette og gå fluks i gang med bagningen... MUMS :-) Og husk ikke at bage dem for meget - igår gav jeg dem faktisk kun 12 minutter... Men hold øje med dem :-) Knus herfra mig

    SvarSlet