onsdag den 5. august 2009

Blåbær-pandekager & En helt almindelig madpakke

Selvom jeg har travlt med specialet, så har jeg dog fundet tid til at lave lidt lækkerier hjemme i det gule hus. Forleden aften (og sådan set igen i aften - hehe) fik jeg blåbær-pandekager med iskold skyr og masser af friske blåbær og en enkelt frisk abrikos (mums - de er sku go'e for tiden...) Jeg fordelte en halv teske honning ud over hele herligheden :-) Uha det smager simpelthen så godt...pandekager står helt klart højt på listen over yndlings-mad!
De skønneste fuldkorns-havregryns-blåbær-pandekager med frugt, yoghurt og honning


Det var så aftensmaden - men jeg spiser jo også frokost hver dag :-)
Men hvad spiser en specialestuderende egentlig til frokost, når man sidder på en læsesal fra 9 morgen til 18 aften?! Tjaa nedenstående billedserie er min frokost på en ganske almindelig mandag. Jeg foretrækker, at have en bolle til om formiddagen og én til om eftermiddagen. Og jeg har altid masser af grønt i selve madpakken og ved siden af har jeg næsten altid en bøtte med gnavegrønt. Og så selvfølgelig lidt sødt til kaffen foran skærmen i løbet af dagen!

Det skal ikke være nogen hemmelighed, at de her to pakker er brugt på tre dages frokost. Men salat og grøn er et must i min madpakke - ellers bliver den for kedelig synes jeg :-)

To boller med vegetarisk postej - to forskellige slags, som kan ses herunder.

Denne her postej fandt jeg i en lille helsebix da kæresten og jeg var i Silkeborg i sidste uge. Fik selvfølgelig købt hele tre styks :-)

Tofu smørepålæg købt i Jordens Frugter på Trøjborg
Og den kan fås i en masse forskellige varianter :-)

Og endnu et wrap - denne gang med honningsennep & kyllinge-pølse fra hanegal :-)

Lækkert wrap klar til at bliver pakket :-)

Hele herligheden - wrap'et, 2 boller, en frisk abrikos, en box med grønt, en dåse med mandler og abrikoser og en kiks med frugtfyld :-) Haps!

Da jeg stod og pakkede den lille dåse med mandler og abrikoser, slog det mig, at man da egentlig burde lave sin egen studenter-mix! Nu ved jeg ikke om der er nogen der er bekendt med konceptet studentermix, men det er en pose med blandede nødder og rosiner, man kan købe de fleste steder til en uhyrlig overpris, og som regel er den hele sovset ind i solsikkeolie og rørsukker. Så jeg tog nye metoder i brug og har nu opfundet min egen studenter (kandidat!) mix! Og jeg har sågar lavet en variation til kæresten også...Han kan nemlig ikk så godt li' tørret frugt, kun rosiner...og så forlangte han chokolade i sin variant!
Jeg har masser af billeder af den nye DGP-mix (Den Grønne Pige) :-) hehe! Men de kommer først imorgen, for jeg sidder hjemme og skriver denne blog og det har så taget riiiiiiimelig lang tid, at oploade alle billederne, så resten blir imorgen henne fra læsesalen :-) Men jeg love jer, at det blir godt. Og så har jeg tænkt mig, at følge op på en lille cliffhanger jeg efterlod for lang tid siden, i forbindelse med en anden frokost-blog-post :-)
Stay tuned for further details!

6 kommentarer:

  1. Meget spændende med alle de vegetarprodukter - udbuddet er større, end jeg troede :-)
    Rødbedespirerne er meget flotte - hvis jeg støder på dem, vil jeg helt sikkert også købe en pakke. De pynter godt i maden :-)

    SvarSlet
  2. Du måtte gerne smøre madpakke til mig hver dag:)

    Nu bliver jeg nød til at spørge: Jeg kan se du spiser nærmest vegetarisk med alle dine grøntsager og sjove postejer og vegetarprodukter, men alligevel sniger der sig engang imellem lidt kød ind.
    Har du engang været vegetar eller arbejder du sig hen imod det?
    Jeg ved godt spørgsmålet er lidt personligt, men jeg er altid så nysgerrig hvad angår mad og holdninger, så håber ikke det er over stregen at spørge:)

    SvarSlet
  3. Hejsa Missmuffin: Det er helt fint du spørger :-) Jeg har ikke spist svinekød og oksekød siden jeg var 18 år. Da jeg så var i starten af 20'erne stoppede jeg også med at spise fjerkræ og tilsidst droppede jeg også at spise fisk og blev helt 100 % vegetar. Jeg har også været veganer i et års tid. Men så for cirka 4-5 måneder siden, fik jeg lyst til kylling, og gik ned og købte det. Og nu spiser jeg så en lille smule økolgisk fjerkræ fra tid til anden og lidt fisk fra tid til anden. Men jeg spiser stadig mestendels vegetarisk og til aftensmad er det meget sjældent vi får kød. Men jeg har det sådan, at jeg gerne vil have muligheden for at spise lidt fugl og fisk, også selvom jeg så ikke er en 'rigtig' vegetar :-) Da jeg var yngre betød det en del for mig, altså i forhold til min identitet og hvordan jeg så mig selv (og hvordan andre så mig), at jeg var vegetar, men nu er det knap så vigtigt. Jeg er passioneret økolog og spiser kun fjerkræ der er økologisk, så på den måde giver det stadig, på et etisk plan, mening for mig :-)Så det er historien bag hvorfor der nogen gange dukker fugl op her på bloggen :-)Håber ikke det blev en alt for lang smøre...hehe! Hva med dig Missmuffin - hvordan har du det med kød og økologi og sådan noget? Knus mig

    SvarSlet
  4. Tak for det gode svar:)
    Jeg synes det lyder som en meget fornuftig holdning!
    Jeg synes stadig mange forbinder vegetarer med sån nogle blege helse-fanatikere med protein-underskud og soya-hjerne:)

    Jeg synes det er flot at nogen kan undvære kødet og kunne jeg, så gjorde jeg det nok også. Men jeg elsker bar store røde bøffer!
    Jeg elsker dyr og synes de skal behandles med respekt. Så i det omfang supermarkedet og min økonomi tillader det, så køber jeg kød fra økologiske dyr eller som minimum frilands- og altid dansk.
    Vi spiser meget økologisk, men nogle ting må jeg undlade fordi jeg simpelthen ikke har råd. Nogle ting er bar heller ikke så godt økologisk- fx er økologisk tandpasta noget frygteligt noget:)
    Mine æg henter jeg hos en lokal bondemand, jeg elsker torvemarkederne der er her i byen og det fisk vi spiser er noget mine brødre har fanget. Så jeg prøver hvertfald at være en bevidst forbruger..

    SvarSlet
  5. Mums, lækker madpakke. Måske skulle jeg give tofu endnu en chance :-)

    SvarSlet
  6. Pandekagerne ser mega lækre ud. Kunne man måske lokke en opskrift ud af dig?

    På forhånd mange tak og glædelig jul.

    Venligst,
    Maria

    SvarSlet