lørdag den 8. august 2009

Mandelsmør

Jeg er løbet tør for mandelsmør... Jeg købte et glas for tre-fire uger siden, men nu er glasset tomt, og det skal der gøres noget ved...Nu ligger landet dog således, at jeg ingen intentioner har om at betale 80 kroner nok engang per glas, så jeg har sku lavet mit eget. Og det blev mega-vellykket :-)
Vi har handlet STORT ind af øko-varer, så der er fyldt op i det gule hus med masser af lækre varer. Og så har vi selvfølgelig også masser af økologiske mandler.
Men altså mandelsmør; jeg startede ud med en mindre portion nødder, eftersom jeg jo ikke vidste hvordan det ville gå med min egen hjemme-produktion...
Jeg ristede (man kan også undlade dette trin - smag og behag) 150 gram mandler på en pande i 5-7 min til de var let gyldne. '
Herefter kom de en tur i vores fantastiske food processor
(alle burde ha' en food processor - fantastisk køkkenredskab)
Og her er en lille kommentar til det grønne moderskib vist på sin plads:
jeg ved skisme ikke helt om jeres "trabant-model" kan klare det her :-)
Nå men ned i food processoren med de afkølede mandler, som så skal have fuld skrue i cirka 13-15 minutter. Låget på maskinen skal jævnligt tages af, og mandel-støvet (som nok skal blive til smør på et tidspunkt) skal skrabes ned af siderne og tilbage ned i maskinen. Det gjorde jeg måske en 5-6 gange cirka. Og lige pludselig er der mandelsmør. Mums!!

Jeg kommer en klat mandelsmør ovenpå min havregrød hver morgen :-) Eller som smørepålæg på et stykke hjemmebagt brød med solbær-syltetøj ovenpå :-)
Billedserien herunder burde forklare hvordan og hvorledes....
Mandlerne

De ristes lige let på panden

De ristede og afkølede mandler er kommet ned i food-processoren :-)

Work in progress...

Sluk food-processoren & skrab siderne & tænd igen...& igen...& igen...& igen...

Så har det fået en smørbar konsistens...Mums :-)

Og så er det kommet på glas, og der skal det bo, indtil det ikke er mere...
...............................................................................
I forhold til min forrige blog om gode ideer til at mindske brugen staniol; så havde Signe et par rigtig god fif oppe i ærmet. Hun linkede til to sider. Den ene side er den her og her kan man købe nogle smarte termo-poser, der kan holde maden kold (ca. 5 grader) i op til 3 timer. Det er sku smart. Og den anden side er den her, hvor man kan købe stofposer til brød, ost og pølse - også en god måde, at komme al den plastik og staniol til livs, som man ellers bruger i en lind strøm... Tak for links Signe :-)
Over & out herfra!
Imorgen skal jeg nemlig sende min konklusion til min vejleder...Og den er ikke skrevet endnu. Men det blir' den.
Natten er nemlig ung :-)
Og om 13 dage ligger green-girl under en grøn palme på en meget lille og afsondret græsk ø...

7 kommentarer:

  1. øj! er det, det? my god, det skal jeg sq da ha testet snarest!
    wee!

    SvarSlet
  2. Totalt sejt- det der mandelsmør !

    SvarSlet
  3. Og du opbevarer det i køleskab ?

    SvarSlet
  4. Hey Pernille: Jamen selvfølgelig skal du da ha testet der hersens mandelsmør snarest! Det smager super nice og er bare så utrolig let at lave :-)
    Til Losarinas mor: Nej faktisk opbevarer jeg det i et køkkenskab. Der holder det sig fint...også peanutbutter har jeg i køkkenskabet. Og det kan snildt holde sig... Kh. green gril :-)

    SvarSlet
  5. hej ven det ser bare lækkert ud jeg tror jeg vil prøve om min gamle trabantmodel;o) kan klare det........ha´en dejlig søndag
    knus fra moderskibet

    SvarSlet
  6. Velbekomme - og tak for den venlige omtale :-)

    SvarSlet