søndag den 2. august 2009

Ravioli & melon-salsa

Det er snart slut for green girl!
Altså jeg mener; speciale-skrivningen er snart slut og så venter der 14 dages skøn sommerferie med kæresten :-) Men lige for tiden har jeg travlt. Sådan redi' redi' travlt...Jeg sidder på læsesalen fra tidlig morgen til sen aften. Men for dælen da, hvor blir det godt, det speciale...det er jeg slet ikke i tvivl om :-)
Men mennesket skal jo spise!
Så forleden lavede jeg en melon-salsa, vi skulle have haft til et stykke lyst fisk til aftensmad. Men fisken var simpelthen for ringe kvalitet og ingen af os havde lyst til at spise den, da den var lavet, så vi lavede istedet to quorn-gordon-bleu der lå i fryseren :-) Det hele smagte fremragende. Og melonsalsaen er en genial måde at få spist sommerens lækre meloner på.
Let & velsmagende på en varm dag. Yums!
Forresten en lille side-historie (eller som det ville hedde i specialet; en ekskurs) Jeg var i Silkeborg forleden sammen med kæresten. Dér endte vi i et antikvariat, hvor jeg købte en total sjov gammel vegetar-kogebog. Den er fra 1972 og hedder "mit grønne køkken" Nå men i den kogebog forklarer forfatteren første gang hun så en gordon bleu! og det er sku underholdende læsning: "Denne ret blev jeg inspireret til, da jeg var inviteret til middag i et svensk hjem. Som vegetar fik jeg en salat med flutes. Men de øvrige gæster fik en ret, som bestod af 2 skiver kød med en skive ost imellem. Denne sandwich blev vendt i æg og rasp og stegt. Det er sjældent man er alene om en god ide, så senere så jeg opskriften med selleri i en tysk kogebog" ...Og ja I kan vel tænke jer, hvordan hendes version så ser ud, når vi skriver 1972 og hun nævner ordet "selleri" :-)
Nå men melon-salsa'en og quorn-gordon-bleu anno 2009 var et hit herhjemme i det gule hus!

Ingredienserne til salsaen - rødløg, basilikum, lime og et drys salt. Man kan også bruge koriander, eller persille istedet for basilikum.

Den færdige salsa


I lørdags kreerede kæresten de skønneste ravioli til aftensmad - - - altså hvis det er i en italiensk kontekst, kalder man dem givetvis for ravioli - men i Polen ville de hedde pirogger. Små tynde stykker dej der indeholder noget fyld. I Polen ville man sandsynligvis bruge fyld af enten svampe, kål, kød eller hytteost (måske endda hytteost og blåbær) Men disse hersens ravioli var med kogte, purerede rødbeder og ricottaost. Og de smagte helt genialt!
Frisk pasta:
250 gram durummel eller tipo 00-mel
1 tsk salt
2 æg
1 spk olivenolie
2 spsk koldt vand
Det hele arbejdes sammen i en skål til en sammenhængende dej og stilles i en oliesmurt skål og overdækket med et låg til hvile i 30 minutter. Imens laves fyldet. Her har man selvfølgelig kogt rødbederne i forvejen...præcis ligesom kæresten faktisk havde gjort.
Næsten da :-)
Fyldet til raviolierne:
1 lille finthakket løg + 1/2 tsk kommenfrø svitses i olivenolie i 5 min, indtil let gylden. Herefter tilsættes 175 gram rødbede (som forinden er blevet kogt mør) skåret i tern og der svitses i ydeligere 5 min. Denne rødbede-blanding blendes og køler lidt af.
Så tilsættes der & piskes i:
175 gram ricotta-ost
25 gram brødkrummer
1 æggeblomme
2 spsk parmasanost
muskatnød, salt og peber.
Så er fyldet klar til at kommes i pastaen som man har rullet ud med sin pasta-maskine :-) Og så skulle foto-serien herunder ellers forklare hvordan det skal gøres. De færdige fyldte pasta skal koge i 4 minutter.
Vi serverede raviolierne med en dild-creme-fraiche-dressing, en stor salat og selvfølgelig en iskold øl :-)

Pastaen rulles gennem pastamaskinen

Og der rulles og rulles...

Det flotte lyserøde rødbede-ricotta-fyld

Fyldet placeres med lidt mellemrum på de lange pasta-strimler

Ovenpå lægges der så endnu en pasta-strimmel

De to dele presses forsigtigt sammen og raviolierne 'stikkes ud'
Vi havde penslet med lidt vand hele vejen rundt

Vi brugte et lille snapse-glas til at stikke dem ud med

Raviolierne koges i 4 minutter cirka i letsaltet vand med lidt olie

Dild-dressingen inden den røres sammen

Salat, ravioli med dild-dressing og en kold øl. Så blir det vist ikke meget bedre på en lørdag, hvor man har siddet 8 timer på læsesalen :-)

Mums :-)

6 kommentarer:

  1. Det var dog en ualmindelig lækker middag :-)

    SvarSlet
  2. Losarinas mor: Jeps det var nemlig en rigtig lækker middag ;-) Kan klart anbefales...

    SvarSlet
  3. hej ven

    det ser godt nok lækkert ud....måske skulle jeg indvie vores pastamaskine;o) nu har jeg jo opskriften lige her

    Fortsat god arbejdslyst med specialet

    SvarSlet
  4. Den salat ser ret god ud, men jeg er virkelig fascineret af de der rødbede-ravioli! Wauw! Supersej idé :-)

    SvarSlet
  5. Hejsa Lisbeth & Piskeriset: altså de hersens rødebede-ravioli var virkelig lækre og jeg kan kun anbefale dem :-) Ha en skøn dag! Knus herfra

    SvarSlet
  6. Wow, det ser fantastisk godt ud. Jeg ville ønske at jeg stadig havde kræfter til den slags. Mewn så kan jeg jo nyde synet af de rare sager her hos dig :-)

    SvarSlet