mandag den 3. august 2009

Rosinboller

En hurtig blog om noget hurtigt brød!
Jeg bagte rosinboller + et rosin-brød igår. Om morgenen lavede jeg dejen og stillede den i køleskabet og om aftenen var den færdighævet og brødet kunne bages.
Dejen er igen-igen ud fra devisen om:
Det Kreative Imperativ :-)
Yes - kreativitet et køkkenet er et must for den moderne husmor (og husfar for den sags skyld)
:-)
Jeg brugte:
5 gram gær
7-8 dl koldt vand
1 spsk salt
1 spsk honning
Hvedemel (udgjorde halvdelen af den samlede mængde mel)
Og den anden halvdel var en herlig blanding af: rugmel, speltflager, havregryn og fuldkornshvedemel.
Jeg kom jo også rosiner i - måske 70-80 gram eller deromkring.
Så hævde dejen i køleren i cirka 12 timer og blev derefter til et stort flot brød, drysset med sesamfrø + en omgang boller.
Kæresten har en rugbrødsdej til hævning hjemme i køkkenet, som skal bages i aften, så vi skulle være dækket ind, hvad angår brød :-)

Dejen er færdighævet efter en hel dag i køleskabet

Bollerne ligger klar til at komme i ovnen

Brødet er lagt på bagepapir drysset med lidt durum-mel

De færdigbagte boller

det lækre rosin-brød er også færdigbagt


Og nej denne blog (som ved et total tilfældigt tilfælde er den 2. i dag) er ikke, og jeg gentager: er ikke en overspringshandling. Bare så I ved det....
Over & out

3 kommentarer:

  1. Uhm...
    Jeg ELSKER rosinbrød:)

    SvarSlet
  2. Mmm! De overspri... æhm boller ser vel nok gode ud! :-D

    SvarSlet
  3. Hey Missmuffin & Piskeriset; yeps, rosin-boller smager nemlig bare super skønt :-)

    SvarSlet