onsdag den 23. september 2009

Græskar-muffins

Jeg har bagt græskar-muffins...Og det er der flere årsager til; for det først havde jeg noget græskar liggende i køleren der skulle bruges. For det andet fandt jeg en opskrift på græskar-muffins forleden som jeg ganske enkelt ikke har kunnet få tankerne fra. Og for det tredje skal man jo ha' et eller andet til dagens mange kopper kaffe og the :-) Og nu har vi muffins. Og de er orange. Og smager super lækkert - med et vildt twist af appelsin (faktisk har jeg altid ment at det aller-eneste mad der burde smage af appelsin, er appelsin. Hverken chokolade, kage eller noget som helst burde inficeres med det satans citrus-halløj. Men jeg har skiftet mening - græskar-muffins må godt smage af appelsin.)
Opskriften fandt jeg inde hos 'årstiderne', men jeg ændrede lidt i den, så jeg bringer her den opskrift jeg brugte. Opskriften giver 12 muffins.
Find først to skåle - en lille og en mellem.
I den mellem skål:
60 gram blødt, usaltet smør
180 gram finthakket/fintrevet hokkaidogræskar
2 æg
Skallen af en økologisk appelsin
1 dl mælk
(evt. 60 gram hakkede nødder, hvis man er til det. Jeg undlod dem)
Bland det hele godt sammen og stil til en side.
I den lille skål:
70 gram fuldkornsspelt
100 gram hvedemel
100 gram rørsukker
2 teske bagepulver
1 teske ingefær
3/4 teske knust stjerne-anis
3/4 teske knust fennikel-frø
1/4 teske salt
1/2 tsk knust spidskommen

Så hælder man det fra den lille skål (dvs de tørre ingredienser) over i den mellem skål med de våde ingredienser og rører det hele sammen til en velduftende, lind dej. Dejen hældes i muffinsforme (smurte) som fylde 3/4 op og bages ved 180 grader (minus varmluft) i cirka 30 minutter og afkøles derefter på en rist.
Den nedenstående billedserie burde forklare så'en nogenlunde hvordan man fra ide til indtagelse kun skal bruge cirka 40 minutter, hvoraf de 30 foregår i ovnens hede...ikke alle ingredienserne er afbilledet - men de fleste :-) Enjoy!

Stjerne-anis og fennikel-frø inden de skal i morteren

Finthakket hokkaido-græskar

Revet skal af en appelsin skal der også bruges

Og noget smør...

Rørsukker

Ubagte muffins...

Græskarmuffins direkte fra ovnen :-)

5 kommentarer:

  1. Hvor er de fine! Jeg får helt lyst til at smage :-)

    SvarSlet
  2. hej

    De ser sørme gode ud de muffins....måske kunne man være så heldig at smage dem imorgen når vi skal ha´kaffe;o)

    SvarSlet
  3. Jeg har lige fundet din blog, og må bare lige sige, at den er utroligt inspirerende. Jeg må gå i gang med et eller andet. God torsdag.

    SvarSlet
  4. Har lige fundet din blog, og hvor er den inspirerende. Tak for input og god torsdag.

    SvarSlet