fredag den 18. september 2009

Jeg er havren, jeg har bjælder på...

Igår fik jeg et spørgsmål her på bloggen vedrørende min morgenmad...Og da morgenmåltidet faktisk er min favorit-måltid, så synes jeg da egentlig, at det er helt omsonst, at jeg endnu ikke har blogget, hvordan morgenmaden ser ud her i det gule hus. Som nævnt i gårsdagens blog, så spiser jeg det samme til morgenmad hver dag og har gjort det siden jeg var barn. Nu ligger landet nemlig sådan at jeg ELSKER havregryn. På alle mulige og umulige måder så er havren simpelthen bare den bedste og ypperligste kornsort af dem alle... Selv når hele familien fra tid til anden forsøger sig med en eller anden form for brunch eller søndagsmorgen-mad med æg, frugt og hele pivtøjet, så er jeg urokkelig...Jeg skal simpelthen bare ha' havregrød :-)
Altså; først laver man selve grøden, og her er der mulighed for variationer, for dem der er til det...Man kan lave grøden på vand eller mælk og der kan røres salt, sukker, honning eller sødemiddel i alt afhængig af, hvad man kan lide... Her kan man også røre krydderier i grøden såsom kanel, kardemomme eller vanilie, eller som jeg gør; kakao.
Når grøden så er klar, kommer man til de såkaldte 'toppings' som kan varieres i en uendelighed. Jeg er ret forfalden til mandelsmør og peanutbutter for tiden. Men ellers kan man 'toppe' med småtskårne æblestykker, eller al mulig slags frugt, bær, hakkede nødder, hakket chokolade eller som min svigerfar; en stor klat solbærsyltetøj. Eller som kæresten; med ristede solsikkekerner.
De grovvalsede havregryn stilles klar i gryden med vand om aftenen - så er det bare at tænde næste morgen, og så tager det kun 5 minutter at lave grøden...Det er da nemt & hurtigt :-)

Kæresten får ristede solsikkekerner + salt ovenpå sin havregrød

Kærestens portion ;-)

Jeg rører jo som sagt kakao i min havregrød :-)

Klar til at blive rørt rundt...

Og så finder man lige krukken med mandelsmør frem
(som man vist snart skal have lavet noget nyt af...)

Den færdige portion - varm chokolade-havregrød med mandelsmør.
Verdens bedste morgenmad, hvis man spør pigen i det gule hus...

3 kommentarer:

  1. Uhm, det lyder da frygteligt godt:)
    Måske jeg skal prøve det en dag i næste uge..
    For tiden spiser jeg 5-kornsgrød med græsk yoghurt, akaciehonning, hakkede nødder og lidt frosne bær direkte fra fryseren. Uhm..

    SvarSlet
  2. Ah ha...!;) Jamen det ser jo alt for lækkert ud! Den version af havregrød tror jeg sørme jeg skal have i morgen tidlig! Har nemlig også hjemmelavet mandelsmør i huset;)

    Jeg er vokset op med havregryn med kakao, sukker og kold mælk, det var altså også lækkert!

    SvarSlet
  3. Hejsa Missmuffin: det lyder da også bare super lækkert :-) Hva så - kommer du bare yoghurt og honning hen over den varme grød eller?

    - Sofia-maria: håber du finder havregrøden med mandelsmør velsmagende :-)

    Ha en dejlig dag begge to. Knus herfra

    SvarSlet