torsdag den 17. september 2009

Rødebede-bøffer

Specialet er jo for længst afleveret (faktisk er det idag een måned siden aflevering...) og jeg går bare rundt uden ret meget at tage mig til. Men det er faktisk heller ikke dårligt. Overhovedet ikke!
Igår morges da jeg havde spist yndlingsmorgenmaden (som består af havregrød med økologisk kakao og en stor klat nøddesmør - hvilket jeg iøvrigt spiser 365 dage om året. Nu er det nemlig sådan, at der er to grundlæggende tilgange til morgen-måltidet; enten er man til VARIATION eller til VANE... Jeg vil lade det være op til den kvikke bloglæser at afgøre hvilken af de to kategorier jeg hører under...) Nå men efter et veloverstået morgenmåltid kastede jeg mig fluks ud i køkken-eskapaderne... Forleden høstede vi temmelig mange rødbeder ude i kolonihaven, og nu ligger de mørke-lilla skønheder blot og venter på human fortæring!
Men altså - hvad kunne være mere oplagt end at lave rødbede-bøffer...Og eftersom jeg endnu ikke har fundet den optimale opskrift på rødebede-bøffer, kastede jeg mig udi et opskrift-eksperiment. Og det blev altså rigtig godt...
Bøfferne blev godt nok lidt 'klistrede' indeni, men jeg tror at det kunne være afhjulpet med 5 minutters forlænget bagetid...Smagen er i helt vinkel synes jeg.
Words of wisdom:
1 kæmpe rødbede skrælles og rives i foodprocessoren (jeg endte med 270 gram rødbede)
70 gram solsikke-kerner ristes let på en tør pande og får også lige en hurtig tur i foodprocessoren.
1 løg hakkes helt fint. (igen i foodprocessoren)
En lille håndfuld kapers hakkes fint.
Saften af 1/2 citron
1 spk grahamsmel
3 fed hvidløg
2 spk fløde (jeg brugte soyafløde)
Sellerisalt + peber
1 æg
Det hele røres godt sammen til en form for fars. Så brugte jeg silikone-muffinsforme til at bage bøfferne i. De fik 200 grader i cirka 25 minutter... Men som sagt skulle de nok have haft 5-7 minutter længere....Men altså de blev virkelig gode... Jeg havde presset farset lidt, efter den var fyldt i formene, så det ville hænge ordentligt sammen. Da de kom ud af ovnen kølede de af i 5 minutter, inden jeg tog dem ud af formene og kølede dem helt af på en rist.
Jeg har brugt dem som fyld i et wrap med salat, sennep og masser af grønt. Og til aftensmad. Og ovenpå rugbrød. Og som en hurtig hapser...It's all good...
Alle ingredienserne

Kapers & hvidløg

Solsikkekernerne er blevet ristet og hakket fint

Revet rødebede

De færdige rødbede-bøffer - eller er det nærmere rødebede-muffins :-)

Og som en lille afsluttende kommentar til de LYSERØDE rødebøffer... Jo-jo farven betyder faktisk noget. For jeg skal være moster igen-igen-igen... Til en pige, som gerne skulle melde sin ankomst engang i marts :-) Uha altså - hvor gør det bare en grøn pige glad at have to søstre, der begge er gravide samtidige..Simultan-graviditet!
Smil, vær glad og kys livet & hinanden...

4 kommentarer:

  1. Hej med dig,

    Mmm de rødbedebøffer må jeg helt klart prøve at lave;)

    Du skriver at du spiser havregrød med kakao - altså drysser du bare rent kakaopulver på og så en klat nøddesmør?

    SvarSlet
  2. Oh, spændende! Måske skal jeg lave dem en aften, hvor gemalen ikke er hjemme? Han har af uransagelige årsager set sig gnaven på denne ellers lækre råvare - synd for ham :-)

    Tillykke med søster!

    SvarSlet
  3. hej så er jeg igang med rødbedebøf...jeg tror det bliver godt jeg har nu en prøve iovnen så må vi smage om den er ok....håber vi ses imorgen

    SvarSlet
  4. Så har jeg også bagt dine rødbedbøffer - og må sige de smager godt! Tror dog jeg vl foetrække at stege dem på en pande næste gang...

    SvarSlet